Moss Verft gjennom kriser, markedsendringer og oljeboom, 1961 til 1986
Abstract
Moss Verft har over 100 år med historie og har hatt en stor betydning for Moss by. Moss Verft var en av de største arbeidsplassene i Moss. De skaffet derfor mange arbeidsplasser med god lønning til byen. Gjennom verftets lange historie har de vært igjennom flere forandringer. De har vært igjennom nedleggelser, eierskifter, gode tider og dårlige tider. Denne masteroppgaven tar for seg disse forandringene, og forklarer årsakene og konsekvensene.
Moss Verfts storhetstid startet på 1960-tallet når de ble kjøpt opp av Kværner. Med hjelp fra Kværner klarte Moss Verft å utvikle LPG-tankere, noe som satt Moss Verft på verdenskartet. Utviklingen av designet førte til at Moss Verft fikk en posisjon blant de verdensledende verftene. Denne suksessen gjorde at Moss Verft endret sin strategi fra drive med en «vent og se» type politikk til en mer frempå strategi. Moss Verft utviklet seg til å være et Verft som strevde for å være konkurransedyktig og best i feltet de konkurrerte i. Dette gjorde at Moss Verft alltid hadde som målsetting å drive med videreutvikling gjennom perioden 1961 til 1986.
Posisjonen til Moss Verft i markedet ble igjen forandret i 1970 når Kværner kjøpte Rosenberg Verft. Oppkjøpet av Rosenberg Verft førte til et nytt samarbeid og den nye bedriften fikk navnet Moss Rosenberg Verft. Gjennom et samarbeid med Rosenberg Verft og Kværner klarte Moss Verft å utvikle LNG-tanker som åpnet for nye muligheter. Moss Verft sitt problem i perioden var at markedet utviklet seg i retning av større skip. Moss Verft som var begrenset i størrelse kunne ikke holde følge med denne utviklingen, noe som gjorde at flere av nybyggskontraktene gikk til Rosenberg Verft.
For å kunne drive i perioder hvor det var vanskelig å få nybyggskontrakter, utviklet Moss Verfts sin verkstedindustri. De utviklet inertgassanlegg, kjeler og mer. Denne industrien som i starten var ment som en måte å beholde arbeidere på og ha arbeid i tiden nybygg var dårlig, endte opp med å bli en stor del av bedriften. Når Moss Verft slo seg sammen med Nye Fredrikstad Mekaniske Verksted i 1986 markerte dette slutten på Moss Verft sin skipsbyggingsavdeling. Selv om det ble sagt at Moss Verft ble lagt ned i 1986, fortsatte ingeniøravdelingen og verkstedindustrien videre inn på 90-tallet.