Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Selma Dzemidzic
dc.contributor.authorÅnderbakk, Andrea Helene
dc.date.accessioned2024-07-02T16:42:10Z
dc.date.available2024-07-02T16:42:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:58521237
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137418
dc.description.abstractI dette masterstudiet ønsker jeg å prøve å besvare problemstillingen: Hvordan kan fagpersoner hjelpe utviklingstraumatiserte barn til å håndtere skolen best mulig? Sett i et tverretatlig perspektiv med vekt på faglig og sosial utvikling. For å finne ut av dette ønsker jeg å se på laget rundt barnet, og de instansene som kan være knyttet til barn når det er snakk om utviklingstraumer: skole, pedagogisk-psykologisk tjeneste (heretter PP-tjenesten) og barnevernet. For å besvare dette, har jeg gjennomført fire kvalitative semistrukturerte forskningsintervjuer og analysert dem. Det er alle fagpersoner som har erfaringsbasert kunnskap om hvordan arbeide med barn med utviklingstraumer. Fra analysen kom det frem fire hovedtemaer, hvor hvert tema hadde to til tre undertemaer. Hovedfunnene ble kategorisert etter: Atferdsuttrykk, relasjon, læring og samarbeid. Under temaet atferdsuttrykk fortalte informantene om at barn med utviklingstraumer kan ha et uforståelig atferdsuttrykk og kan fort bli trigget av lyder, lukter eller stemmer. Dette er blant noen av hovedfunnene. Alle informantene er enige om at nøkkelen til å kunne hjelpe utviklingstraumatiserte barn er relasjonsbygging. Det kan være utfordrende å bygge gode relasjoner med barn som kan se på voksne som trusler, så da er tålmodighet, forståelse og respekt viktige egenskaper. Når barnet er ute av toleransevinduet sitt, er det første man må prioritere å gi dem reguleringsstøtte slik at de kommer innenfor toleransevinduet, og først da er de i modus for læring. Faglig og sosial læring må ikke sees som adskilt, men som bygger på hverandre for å kunne skape et best mulig læringsmiljø. En viktig faktor for å kunne hjelpe barn med utviklingstraumer er å ha forståelse for hva som ligger bak atferden. Dette kan bli utfordrende dersom ikke foreldre forteller selv, eller samtykker til at andre instanser, kan dele informasjon om hva barnet har gått gjennom. Samarbeid er en viktig faktor for å kunne hjelpe utviklingstraumatiserte barn. Relevant teori og forskning blir belyst før det drøftes opp mot funnene. Noen av temaene som kommer frem i teorien er definisjon på utviklingstraumatiserte barn, hjernens fungering og alarmberedskap, skolens mandant, toleransevinduet, læringsteorier og hva som inngår i et tverretatlig samarbeid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtviklingstraumatiserte barn i møte med skolesystemet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel