Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHåvard Hansen
dc.contributor.authorGarcia, Jay Victor Jocson
dc.date.accessioned2024-06-28T16:41:48Z
dc.date.available2024-06-28T16:41:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7117496:59450130
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136691
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne avhandlingen vil man se på hvordan merkevarer kan øke sitt omdømme gjennom bruken av merkevareambassadører. Slike merkevareambassadører har blitt brukt i lang tid og har vært et effektivt markedsverktøy for merker. Men bakgrunn i dette så ble avhandlingens problemstilling: «Hvordan forsterkes et merkes omdømme gjennom bruken av merkevareambassadører?» Videre så definerer vi merkevareomdømme som persepsjonen til et merke som er reflektert gjennom merkets assosiasjoner. Her definerer vi et merke som et produkt eller en tjeneste med flere dimensjoner. Merkevareambassadører blir da definert som en person som har en langsiktig oppgave å hjelpe med merkets synlighet. Studien har også sett på lojalitet og tillit til et merke. Metoden som ble brukt var kvalitativ metode og det ble gjennomført 5 individuelle dybdeintervjuer. Det man fant fra intervjuene var at ambassadøren og merket burde ha en viss naturlig kobling til hverandre, men det fantes unntak hvor ambassadører som ikke matchet konseptet gjorde det bra. Siden ambassadører også var frontfigurer for merket så hadde dette en effekt på merkets omdømme. Tillit til ambassadøren var en stor faktor for hvordan nye kunder oppfatter et merke. Ambassadøren gjorde det enklere for kunden å åpne seg for et nytt merke. Konklusjonen ble at tillit og riktig valg av ambassadør var hvordan man forsterker et merkes omdømme.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMerkevareambassadører og deres effekt på merkevareomdømme
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel