Show simple item record

dc.contributor.advisorBaskår, K. Ellen
dc.contributor.advisorBergman, Silje
dc.contributor.authorOterholt, Ida Marie
dc.date.accessioned2024-06-25T16:42:08Z
dc.date.available2024-06-25T16:42:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7084657:58538666
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135786
dc.description.abstractDette masterprosjektet utforsker bruk av digital teknologi og tradisjonelle håndverksteknikker i kreative prosesser. Prosjektet belyser de muligheter, utfordringer og dilemmaer som oppstår i arbeidet. Jeg vil fokusere på temaer som holdninger, etikk, estetikk, opphavsrett, materialegenskaper og teknikk. Bakgrunn for valg av tema er en interesse og en tilknytning til tradisjonen og kulturen bak den norske bunaden og tradisjonshåndverket. Samtidig ønsker jeg også å utforske og opparbeide kompetanse innen hyperaktuelle temaer i digital teknologi, som 3D-utskrift, laserkutter og kunstig intelligens. kontrasten mellom disse to ytterpunktene i kunst og håndverk var i mine øyne veldig spennende. Hovedvekten i prosjektet mitt er praktisk skapende arbeid. Sammenligning av tradisjonshåndverket og den digitale teknologien avdekker ulike former for eierskap, selvstendighet og holdninger til verkene. Funn gjøres også i forhold til opplevd ansvar i prosessen. Jeg bruker både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, med forankring i fenomenologien. Dataene fra intervjuer, spørreundersøkelse og eget kreativt arbeid vil bli tolket for å få dypere innsikt i materialet. Resultatene viser klare fordeler ved bruk av digital teknologi, og har også noen implikasjoner for faget. Designene gir en høy grad av detaljnivå, presisjon og personlig tilpasning. Dette åpner opp for å utforske komplekse mønstre og strukturer som tidligere ikke var mulig med tradisjonelle teknikker alene. Likevel bringer bruken av digital teknologi med seg betydelige utfordringer, spesielt når det gjelder å lære og beherske nye ferdigheter og programmer. Dette peker på behovet for bedre opplæring og støttesystemer for å hjelpe fagfolk og lærere å mestre nye digitale verktøy. Opplevelsen av eierskap og kontroll varierer avhengig av arbeidsmetode, med en tendens til å føle større tilknytning og autonomi i manuelt arbeid sammenlignet med digitalt arbeid. Dette kan ha implikasjoner for hvordan håndverkere og designere velger å integrere digital teknologi i sitt arbeid. Videre ser det ut til at det er lett å tilskrive teknologien ansvaret for feil og mangler i resultatene. Dette prosjektet kaster lys over forholdet mellom tradisjonelle håndverksteknikker og digital teknologi i kreative prosesser. Ved å utforske muligheter og utfordringer og dilemmaer knyttet til digitale verktøy og håndverksteknikker som broderi, har det åpnet opp for nye perspektiver på hvordan disse to områdene kan samarbeide.
dc.description.abstractThis master's project explores the use of digital technology and traditional craft techniques in creative processes. The project illuminates the opportunities, challenges, and dilemmas that arise in this work. I will focus on themes such as attitudes, ethics, aesthetics, copyright, material properties, and technique. The background for choosing this theme is an interest and connection to the tradition and culture behind the Norwegian bunad and traditional crafts. At the same time, I also want to explore and develop competence in hyper-current topics in digital technology, such as 3D printing, laser cutting, and artificial intelligence. The contrast between these two extremes in art and craft was very exciting to me. The main emphasis of my project is practical creative work. Comparing traditional craftsmanship and digital technology reveals different forms of ownership, independence, and attitudes toward the works. Findings are also made regarding perceived responsibility in the process. I use both qualitative and quantitative research methods, rooted in phenomenology. Data from interviews, surveys, and my own creative work will be interpreted to gain deeper insight into the material. The results show clear advantages of using digital technology and also have some implications for the field. The designs provide a high level of detail, precision, and personal customization. This opens up for exploring complex patterns and structures that were not previously possible with traditional techniques alone. However, the use of digital technology brings significant challenges, especially when it comes to learning and mastering new skills and programs. This points to the need for better training and support systems to help professionals and educators master new digital tools. The experience of ownership and control varies depending on the working method, with a tendency to feel greater attachment and autonomy in manual work compared to digital work. This may have implications for how craftsmen and designers choose to integrate digital technology into their work. Furthermore, it appears that it is easy to attribute responsibility to technology for errors and deficiencies in the results. This project sheds light on the relationship between traditional craft techniques and digital technology in creative processes. By exploring the opportunities, challenges, and dilemmas associated with digital tools and craft techniques such as embroidery, it has opened up new perspectives on how these two areas can collaborate.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDigitalt håndlaget
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record