Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlvestad, Karl Christian
dc.contributor.authorSparchholz-Nelson, Jana
dc.date.accessioned2024-06-01T16:41:34Z
dc.date.available2024-06-01T16:41:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794223:55032339
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3132149
dc.description.abstractUtgangspunktet for mitt prosjektarbeid var lærernes bruk av lokalhistorie i undervisning, og hvordan et nyutviklet undervisningsopplegg om Sauda industrihistorie med vekt på klasseskille kan påvirke lærernes bruk og elevers dybdelæring og identitetsutvikling. Oppgaven bygger på empirien innsamlet gjennom to intervju med tre samfunnsfaglærere i 8.trinn på ungdomsskolen i Sauda, og gjennomføring av et nyutviklet undervisningsopplegg. Denne masteroppgaven tar for seg følgende problemstilling: «Hvordan påvirker et nyutviklet undervisningsopplegg lærerens aktive bruk av lokal industrihistorie i undervisning og elevenes dybdelæring og identitetsutvikling.» For å best mulig kunne besvare problemstillingen danner de følgende forskningsspørsmålene grunnlaget for oppgaven; hvilken bakgrunn og hvilke erfaringer har samfunnsfaglærere med å bruke lokal industrihistorie i undervisning, hvordan ser samfunnsfaglærere på ungdomsskolen skolens tilrettelegging for å bruke lokal industrihistorie, hvilket læringsutbytte kan elevene tilegne seg ved bruk av lokal industrihistorie og gjennom det nyutviklede undervisningsopplegget og hvordan bidrar et nyutviklet undervisningsopplegg til samfunnsfaglærernes bruk av lokal industrihistorie i undervisning. Analysen av det empiriske materialet viser at tverrfaglighet byr på betydelig potensiale for stedsbasert læring. Lokal læreplan eller årshjul og generelle rammevilkår påvirker muligheten for gjennomføring av et nyutviklet undervisningsopplegg betydelig. Lærerne opplever tidsmangel for å utvikle nye opplegg og samarbeid på skolen og med lokale aktører, er et hinder for mer bruk av lokalhistorie i undervisning utenfor skolen. Identitet og identitetsutvikling er en viktig begrunnelse for å legitimere aktiviteten som er der eller kan være der. Lærerne oppfatter at dybdelæring og helhetlig historisk sammenheng mellom det lokale, nasjonale og globale er en viktig funksjon i lokalhistorieundervisning. I tillegg ser lærerne aktivitetslæring som viktig faktor for danning av historiebevissthet, historieempati og motivasjon for faget. Til slutt er det avgjørende for undervisningen i og om lokalhistorie at lærerne har kunnskap om hva, hvordan og hvorfor lokalhistorie eller lokale ressurser kan brukes i undervisning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSauda som læringsressurs i undervisning om lokal industrihistorie - En kvalitativ studie av tre læreres syn på lokal industrihistorie i undervisning og et nylagt undervisningsopplegg om Sauda industrihistorie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel