Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Selma Dzemidzic
dc.contributor.authorJacobsen, Camilla
dc.contributor.authorJohansen, Hege Eugenie
dc.date.accessioned2024-05-31T16:41:48Z
dc.date.available2024-05-31T16:41:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863282:54993918
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3132139
dc.description.abstractTemaet for denne masteravhandlingen er psykisk helse, sett i lys av inkludering av barn og unge som mottar spesialpedagogisk hjelp i grunnskolen. Vi har analysert barneombudet og Nordahl rapportene som tar tempen på det spesialpedagogiske tilbudet i grunnskolen. Problemstillingen vår ble derfor: «Hvordan fremstiller fagrapporter rettet mot det spesialpedagogiske tilbudet i skolen, at elever blir inkludert, og hvordan påvirker inkluderingen den psykiske helsen til elevene?» Vi har besvart denne problemstillingen gjennom et kvalitativt forskningsdesign. Formålet med denne studien var å finne ut om barn og unge som mottar spesialpedagogisk hjelp i skolen blir inkludert, og hvordan den psykiske helsen påvirkes av inkluderingen de opplever i skolen. Vi lurte også på hvordan læreren gjennom sin profesjonsutøvelse bruker sin kompetanse rundt inkludering og psykisk helse innenfor det spesialpedagogiske tilbudet. Denne oppgaven er forankret i et systemteoretisk perspektiv. Der Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell blir brukt for å se på de ulike transaksjonene, og transaksjonenes betydning for eleven. Gjennom en sirkulaer årsaksforklaring ser vi på disse transaksjonene i lys av inkludering og psykisk helse. Psykisk helse blir også sett i sammenheng med utvikling av selvverdet hos eleven, og hvordan de skolefaglige presentasjonene påvirker selvverdet. I drøftingsdelen argumenteres det for at det er en sammenheng mellom opplevd inkludering og psykisk helse. Det argumenteres også for at de lave forventingene innenfor det spesialpedagogiske feltet har negativ påvirkning på elevens sosiale og faglige presentasjon. Samt at det er behov for et større samarbeid mellom de ulike fagretningene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDet spesialpedagogiske tilbudet - et gode eller en byrde
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel