Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøjsgaard, Trine Iren Jønland
dc.contributor.authorEskilt, Anne-Mette
dc.date.accessioned2024-05-30T16:41:37Z
dc.date.available2024-05-30T16:41:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863282:54993897
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3132030
dc.description.abstractHensikten med denne kvalitative intervjustudien er å undersøke barnehagelærernes erfaringer med tidlig innsats i barnehagen. Resultatene er drøftet ut fra aktuell forskning og styringsdokumenter som bakgrunn og teoretisk med paraplybegrepet ESSENCE. Studien aktualitet er Statpeds henvisning til viktigheten i at pedagoger har kompetanse om ESSENCE og tidlig innsats slik at barn med utviklingsforstyrrelser kan få tidlig hjelp. ESSENCE kan gi en overordnet kunnskap om at mange utviklingsforstyrrelser ofte opptrer sammen, og viser seg i tidlig barnealder. Det er et bærekraftig mål for det norske samfunnet at vi tilrettelegger og setter i gang tidlig innsats for barn som har utfordringer med sin utvikling. Problemstillingen er: Hvordan kan barnehagelæreres erfaringer med tidlig innsats for barn med utviklingsforstyrrelser sees i relasjon til ESSENCE? Resultatene viser til barnehagelærernes erfaringer med tidlig innsats først og fremst er et internt anliggende. Det erfares videre at den eksterne tidlige innsatsen tar tid. Det erfares videre at det mangler ressurser for å få den viktige tidlig innsatsen til å fungere tidlig og godt nok. Et godt foreldresamarbeid er svært viktig for den tidlige innsatsen både gjennom erfaringene informantene satt med, forskning og ulike styringsdokumenter. Språk kan virke til å være en nøkkel i den tidlige innsatsen, og barnehagelærerne har mye kompetanse og erfaring innenfor området barns språkutvikling, tiltak og kartlegging. ESSENCE viser til utfordringer knyttet til språk og kommunikasjon som vanlig symptom på mange utviklingsforstyrrelser. Det systemrettede perspektivet for tiltak er overordnet, og det kan være utfordringer med enkelte individets behov for avhjelpende tiltak til tider i balansen med inkludering. Det var ingen kjennskap til begrepet komorbiditet hos informantene i studien. Informantene viste derimot til erfaringer rundt komorbide vansker når de fortalte om erfaringer med ulike utviklingsforstyrrelser fra egne erfaringer. Fra resultatene i denne studien, så kan det se ut som om, det vil kreve mer satsning før vi når de målene vi har med tidlig innsats i barnehagene. Kunnskap om ESSENCE kan være en vei gå for å få et fugleperspektiv og oversikt om ulike utviklingsforstyrrelser. Det er mulig kunnskap om ESSENCE kan gi tidlig innsats for hele barnet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTidlig innsats for hele barnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel