Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØvergård, Kjell Ivar
dc.contributor.authorGjørvad, Tina Hallingstad
dc.date.accessioned2024-05-15T16:41:45Z
dc.date.available2024-05-15T16:41:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6850339:54806880
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130602
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Man ser en stor vekst i bemanningsbransjen de siste årene, både nasjonalt og internasjonalt. Studiens hensikt er å undersøke hva som påvirker jobbtilfredshet blant ansatte i bemanningsbyrå. Det vil bli undersøkt i hvilken grad jobbkarakteristikker, personlighetsfaktorer, motivasjon for tilknytning, kjønn og livskvalitet påvirker jobbtilfredshet blant ansatte i bemanningsbyrå. Metode: I denne studien er det gjennomført en tverrsnittsundersøkelse med spørreskjema som datainnsamlingsmetode, og dataene analyseres gjennom en hierarkisk regresjonsanalyse. Funn: Funnene i denne studien viser at jobbressurser og negativ motivasjon for tilknytning påvirker jobbtilfredshet blant ansatte i bemanningsbyrå. De øvrige variablene jobbkrav, kjønn, positiv motivasjon for tilknytning og personlighetsfaktorene sårbarhet og kompetanse har liten til ingen påvirkning på jobbtilfredshet blant denne gruppen arbeidstakere. Funnene er basert på et lite utvalg (N=69) blant ansatte i bemanningsbyrå i Norge. Konklusjon: I motsetning til den tidligere forskningen og de teoretiske perspektivene, er det kun to av variablene i denne studien som påvirker jobbtilfredshet blant ansatte i bemanningsbyrå. Nøkkelord: Ansatte i bemanningsbyrå, jobbtilfredshet, jobbkrav-ressurs modellen, femfaktormodellen, motivasjon for tilknytning.
dc.description.abstractBackground and purpose: There have been a large in the staffing industry in recent years, both nationally and internationally. The purpose of the study is to investigate what influences job satisfaction among workers in staffing agencies. It is of interest to investigate to what extent job characteristics, personality factors, motivation for affiliation, gender and quality of life affect job satisfaction among staff in staffing agencies. Method: In this study, a cross-sectional survey was carried out with a questionnaire as the data collection method, and the data is analysed through a hierarchical regression analysis. Findings: The findings in this study show that job resources and negative motivation for affiliation affect job satisfaction among employees in staffing agencies. Job demands, gender, positive motivation for affiliation and the personality factors vulnerability and competence have little to no influence on job satisfaction among this group of employees. The findings are based on a small sample (N=69) of employees in a staffing agency in Norway. Conclusion: In contrast to the previous research presented and the theoretical perspectives, only two of the variables in this study affect job satisfaction among employees in staffing agencies. Key words: Staffing agency, job satisfaction, job demand-resource model, five-factor model of personality, motivation for affiliation.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleJobbtilfredshet blant ansatte i bemanningsbyrå
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel