dc.contributor.author | Øvreås, Steinar | |
dc.contributor.author | Lindsverk, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2024-03-20T10:23:48Z | |
dc.date.available | 2024-03-20T10:23:48Z | |
dc.date.created | 2023-10-19T09:49:39Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Øvreås, S. & Lindsverk, H. (2023). Plass for alle? Ominkludering, mangfold og bevegelseskulturer i barnehagelærerutdanningen. I T. Wilhelmsen, E. Berg, K. V. Evensen, G. M. Solstad & I. M. Thorjussen (Red.), Bevegelsesfellesskap i oppveksten: Kritiske perspektiver på inkludering og mangfold (s. 265–285). Fagbokforlaget. | en_US |
dc.identifier.isbn | 9788245041415 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3123329 | |
dc.description.abstract | Er mangfold bare et symbol i tiden? spør Jan Grue i Aftenposten (12. mars 2022), og lurer på om vi i Norge i dag klarer å favne alle variasjoner i begrepet mangfold. Han som rullestolbruker møter stadig ekskluderende strukturer som forskjellsbehandler. Det er rullestolheiser som ikke rommer rullestoler, og som funksjonshemmet må en søke om å få dekket grunnleggende behov andre tar som en selvfølge. Omgivelser, lovverk og praksiser inneholder derfor maktstrukturer rundt hvem som reelt inkluderes i et mangfold. Maktstrukturer finner vi også innenfor profesjonsutdanningene og deres styringsdokumenter (Vågan & Grimen, 2008, s. 419). Vi vil derfor i dette kapittelet rette et kritisk blikk på barnehagelærerutdanningens nasjonale retningslinjer og hvordan de skriver frem barns bevegelseskultur i et inklusjon og mangfoldperspektiv.
De nasjonale retningslinjene for barnehagelærerutdanningen inneholder beskrivelser av utdanningens formål samt læringsutbyttene for alle kunnskapsområder (emner) i utdanningen. Vi finner det derfor aktuelt å se etter framskriving av bevegelseskultur og mangfold i barnehagelærerutdanningen generelt og spesielt på kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse (NHB), som omhandler barns bevegelseslek, motorikk, fysisk aktivitet, friluftsliv og helsefremmende arbeid i barnehagen. Bevegelse- og helsedelen i NHB er en videreføring av emnet fysisk fostring fra førskolelærerutdanningen, og vi har valgt å gjøre en dokumentanalyse av både rammeplanen for førskolelærerutdanningen (Utdannings- og forskningsdepartementet, 2008) og nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen (Kunnskapsdepartementet, 2012, 2018) for å belyse eventuelle endringer i fokuset på inklusjon og mangfold opp mot barns bevegelseskultur. Videre har vi komplementert disse analysene med en spørreundersøkelse, der undervisere i kunnskapsområdet NHB ble spurt om innholdet i deres undervisning opp mot inklusjon og mangfold. Studiens problemstilling er:Hvordan fremkommer inklusjon, mangfold og barns bevegelseskultur i barnehagelærerutdanningens styringsdokumenter og i undervisning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartof | Bevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Plass for alle? Om inkludering, mangfold og bevegelseskulturer i barnehagelærerutdanningen | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2023 Steinar Øvreås, Heidi Lindsverk. | en_US |
dc.source.pagenumber | 265-285 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.55669/oa230114 | |
dc.identifier.cristin | 2186200 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |