Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOddvik, Morten
dc.contributor.advisorSandberg, Magnus Henrik
dc.contributor.authorJohnsen, Ingunn Schulhus
dc.date.accessioned2024-03-08T13:36:56Z
dc.date.available2024-03-08T13:36:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121630
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen presenteres en kvalitativ studie av hvordan et digitalt verktøy, Showbie, egner seg til vurdering for læring. Studien undersøker hvordan lærere bruker Showbie til vurdering for læring og hvordan verktøyets potensiale utnyttes til formålet. Det er ikke tidligere gjort studier som undersøker om og hvordan Showbie kan bidra til vurdering for læring. Showbie hevder at hundretusenvis av lærere og elever verden over bruker verktøyet (Showbie, 2022). Det er derfor interessant å undersøke verktøyets bidrag når verktøyet er så utbredt som det er. Studien skal besvare problemstillingen: Showbie – et bidrag eller hinder i vurdering for læring? Data er innsamlet ved bruk av brevmetoden og det er brukt refleksiv tematisk analyse for å analysere datasettet. Respondentene arbeider alle ved samme barneskole og består av lærere i et vidt spekter av alder, fartstid i skolen og trinn de jobber på. Utvalget ble valgt fordi forfatteren har kjennskap til skolens undervisningsteknologi, i tillegg til at alle trinn på den valgte skolen har brukt Showbie de siste fem årene. Resultatene i studien viser at Showbie blir brukt til vurdering for læring i noe grad, men at deltakerne foretrekker dialogisk vurdering for læring, det vil si, vurdering gjort ansikt til ansikt. I tillegg finner deltakerne Showbie godt egnet som delingsplattform og som hjelp til tilpasset opplæring. Studien diskuterer om den begrensede bruken av Showbie til vurdering for læring kommer av at lærerne mangler kunnskap om integrering av verktøyet i sin pedagogikk eller om verktøyet i seg selv ikke egner seg. Studien indikerer at Showbie kan være et godt bidrag i vurdering for læring, men det er muligheter for videre utforskning og utvikling av bruken for å optimalisere vurderingsprosessen. Samtidig bør ikke vurderingsmetodene lærerne allerede bruker tilsidesettes, men en integrasjon av teknologi i de allerede benyttede pedagogiske vurderingsmetodene bør vurderes der det er hensiktsmessig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norwayen_US
dc.titleShowbie – Et bidrag eller hinder i vurdering for læring? En studie av hvordan lærere bruker Showbie til vurdering for læring og hvordan verktøyets potensiale utnyttes til formålet.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright The Authoren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel