Show simple item record

dc.contributor.advisorUlvestad, Jorun
dc.contributor.authorUrke, Mari Elise
dc.date.accessioned2024-03-06T17:41:33Z
dc.date.available2024-03-06T17:41:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6956220:57380443
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121340
dc.description.abstractDenne studien gir en inngående innsikt fra styrere i barnehage, rundt deres refleksjoner over egen praksis, med tanke på det relasjonelle samspillet med ansatte. Det er fire barnehager med fem styrere som blir intervjuet, der tre av barnehagene er kommunale og en privat. Ut ifra de kommunale barnehagene så er det en barnehage som ble intervjuet med to styrere. Denne studien er basert på fire forskningsspørsmål for å kunne svare på oppgaven. Det første forskningsspørsmålet tar for seg hvilke etiske dilemmaer og vanskelige avveininger styrerne reflekterer over, og det kommer frem ulike refleksjoner fra styrerne, men det viser seg at de reflekterer jevnlig over etiske dilemmaer og vanskelige avveginger. De erkjenner også betydningen av å utøve god dømmekraft og foreta etiske vurderinger. Det andre forskningsspørsmålet handler om hvilken måte styrerne opplever at de gjennom dialog og kommunikasjon bidrar til trivsel hos personalet. Styrerne tydeliggjør at deres erfaringer med dialog og kommunikasjon spiller en sentral rolle i å bidra til trivsel for de ansatte. De fremhever elementer som autentisitet, ærlighet, positiv tilbakemelding, anerkjennelse, lytting og humor som viktige for å skape et positivt arbeidsmiljø. De ønsker å vise for eksempel interesse og bekreftelser gjennom dialogen. Det tredje forskingsspørsmålet handler om hvordan styrerne bruker refleksjon som et verktøy for å legge til rette for et godt samspill med sine ansatte, og det blir brukt som et sentralt verktøy på ulike måter, derav gjennom refleksjoner over handling, og etter handling og det reflekteres over arbeidsforholdene også. Det siste forskningsspørsmålet handler om hvordan arbeidssituasjon og oppgaver kan få betydning for gjennomføring av relasjonsledelse? Studiens funn peker på at styrernes arbeidssituasjon og organisatoriske endringer kan være utfordrende for gjennomføringen av relasjonsledelse. Økt administrativt arbeid og begrenset tid til samarbeid med kollegaer og medarbeidere, kan påvirke relasjonene til personalet på en negativ måte. Det kan være nødvendig med bedre ressursfordeling, støtte og tid til refleksjon for å styrke relasjonsledelsen og den faglige rollen. Samlet sett gir studien en god forståelse av styrenes refleksjoner og praksis ut ifra det relasjonelle samspillet med de ansatte. Etisk bevissthet, kommunikasjonsevner og bruk av refleksjon som verktøy er sentrale elementer. Dog er det misnøye rundt støtteordninger og ressursfordeling, der styrers arbeidssituasjon og administrative oppgaver, samt organisatoriske endringer skaper utfordringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleStyrers relasjonsledelse i barnehage - En studie om styrers refleksjoner rundt deres samspill med personalet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record