Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThomas, Paul
dc.contributor.authorMalik, Maryam Sultana
dc.date.accessioned2024-02-22T17:41:32Z
dc.date.available2024-02-22T17:41:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6956220:57360862
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119481
dc.description.abstractI denne oppgaven gjør jeg en kvalitativ undersøkelse om forhold og føringer rundt nyankomne minoritetsspråklige elevers opplæringstilbud i Norge. Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hva slik opplæring innebærer, og hvordan utdanningssystemet i Norge praktiserer dette med utgangspunkt i politiske styringsdokumenter og føringer. Oppgaven undersøker sammenhengen mellom styringsdokumenter, ideologi, kunnskapsregimer og maktrelasjoner. Oppgaven skal gjennom kritisk diskursanalyse som metode analysere aktuelle kilder og utvalg, og bidra til å belyse rammene vi har rundt opplæringstilbudet for nyankomne minoritetsspråklige elever, og hvordan språket i styringsdokumenter påvirker den sosiale praksisen i kommuner og skoler. Oppgaven belyser relevante teorier om å være flerspråklig og andrespråkslæring, og hvordan det anses som en ressurs i dagens globaliserte samfunn. Hva som påvirker utforming av aktuelle styringsdokumenter som handler om nyankomne minoritetsspråklige elevers rettigheter, og deres opplæringstilbud. Andre del av oppgaven fokuseres på hvilke faktorer som hemmer og fremmer en forsvarlig og likeverdig opplæringstilbud for nyankomne elever.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleNyankomne minoritetsspråklige elever og særskilt språkopplæring i Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel