Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjelbred, Dagrunn
dc.contributor.authorRebo, Juliane Andrea Moseng
dc.contributor.authorHasti, Christine Marie
dc.date.accessioned2024-01-31T17:41:31Z
dc.date.available2024-01-31T17:41:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6952218:57076853
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114929
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvilke grammatikkoppgaver elevene møter i tre utvalgte norskfaglige lærebøker, og hvordan eleven blir aktivisert, gjennom problemstillingen “Hvilke grammatikkoppgaver møter elevene i et utvalg lærebøker for 7.trinn, og tilrettelegger de for utforskende læring?”. Bakgrunnen for problemstillingen baserer seg på flere årsaker, den viktigste årsaken er at lærebøker spiller en stor rolle i utdanningen og danningen av fremtidens borgere, og forskning viser at lærere ofte bruker læreboka som et planleggingsverktøy for sin opplæring. Den andre årsaken er at det kun er tre år siden den nye læreplanen, LK20, ble implementert i den norske skolen, og forlagene har så og si hatt et kappløp om å publisere reviderte lærebøker som er i tråd med LK20. I den nye læreplanen har utforskende arbeid fått større plass, dette innebærer at elevene selv skal ta en mer aktiv rolle i møte med sin egen læring, og derav få et eierskap til fagstoffet. Studien baserer seg på en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ forskning, hvor vi har gjennomført en kvantifisering av lærebøkenes grammatikkoppgaver, etterfulgt av en innholdsanalyse. Bakgrunnen for valget av disse metoden var for å undersøke hvilke grammatikkoppgaver eleven møter, og om disse tilrettela for utforskende arbeid. Analysen av vårt datamateriale viser at lærebøkene vi har valgt ut, legger opp til varierte grammatikkoppgaver, med ulik vektlegging av åpne og lukkede oppgaver. Lukkede grammatikkoppgaver har fortsatt en dominerende plass, med et forsøk på å integrere åpne og utforskende oppgaver i møte med grammatikk. Det er stor forskjell mellom de tre lærebøkene når det kommer til totalt antall grammatikkoppgaver, og fordelingen mellom åpne og lukkede oppgaver. Resultatet viser at lærebøkene har prioritert møtet med grammatikk svært ulikt, hvor det er store forskjeller på totalt antall grammatikkoppgaver, hvilke typer grammatikkoppgaver eleven vil møte, og hvor i boka vi finner de.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHæ? Utforskende grammatikk?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel