Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTangvald-Pedersen, Svein Olav
dc.contributor.authorBjerkaas, Liv Cathrine
dc.date.accessioned2024-01-31T17:41:15Z
dc.date.available2024-01-31T17:41:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6970552:56563764
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114927
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å kaste lys over problemstillingen om hva som oppleves utfordrende i arbeidet med å realisere tverrfaglig samarbeid på en helsefremmende arbeidsplass, og hvordan disse utfordringene påvirker de ansattes arbeidshverdag. I denne studien ønsker jeg å gå i dybden på denne problemstillingen der forskningskonteksten er skolen. Problemstillingen er operasjonalisert inn i to forskningsspørsmål som skal svare på hvilke utfordringer i samarbeidet de ansatte typisk støter på i skolen og om det påvirker deres jobbtilfredshet og arbeidsmotivasjon. Prosjektet er gjennomført som en kvalitativ studie bestående av fem intervjuer med ansatte som jobber på en ungdomsskole i kommunal regi. Skolen er i denne studien forskningskontesten for helsefremmende arbeidsplasser. Informantene har tre ulike stillinger på skolen der kun én er ansatt på skolen. De fire andre informantene tilhører to ulikeenheter, også i kommunal regi, men har arbeidsplass på skolen. Informantene ble rekruttert gjennom kommunale kontakter og en del av deres jobb er å bidra inn i tverrfaglige samarbeid og team. Innsamlet data er analysert gjennom en tematisk analyse og videre delt inn i ulike temaer for å presentere funnene. I tillegg er det datatriangulert med fem arkiv- og styringsdokumenter som styrker informantenes utsagn. Dataen som er samlet inn, viser en tendens til at informantene støtte på ulike utfordringer knyttet til det tverrfaglige samarbeidet. Samtidig viser hovedfunnene at dette ikke preger informantene nok til at jobbtilfredshet eller arbeidsmotivasjon ble påvirket. Funnene er drøftet i lys av tverrfaglig samarbeidsteori og selvbestemmelsesteorien av Ryan & Deci (2017). Der det påpekes at dersom man har opplevelser av tilhørighet, autonomi og kompetanse på arbeidsplassen, så bidrar det til betydelig økt jobbtilfredshet og motivasjon for gjennomføring av arbeidsoppgaver man blir satt til. Masterprosjektet viser hvordan det tverrfaglige samarbeidet kan påvirke ansatte i skolen, men at prosjektet understøtter selvbestemmelsesteorien ettersom de opplever indre motivasjon gjennom tilhørighet, autonomi og kompetanse. Nøkkelord: Tverrfaglig samarbeid, jobbtilfredshet, arbeidsmotivasjon, selvbestemmelsesteori, indre motivasjon, ytre motivasjon, jobbkrav, jobbressurser, skole.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to shed light on the issue of what is experienced as challenging in the work of realizing interdisciplinary collaboration in a health-promoting workplace, and how these challenges might affect the employees' everyday working life. In this project, I want to go in depth on these challenges in a health-promoting workplace. The problem has therefore been operationalized into two research questions that will answer which challenges in collaboration the employees typically encounter in schools and whether this affects their job satisfaction and work motivation. The project has been carried out as a qualitative study consisting of five interviews with employees who work at a secondary school run by the municipality. In this study, the school is the research contest for health-promoting workplaces. The informants have three different positions at the school, of which only one is employed by the school. The other four informants belong to two different units, also under municipal authority, but have workplaces at the school. The informants were recruited through municipal contacts and part of their job is to contribute to interdisciplinary collaborations and teams. Collected data has been analyzed through a thematic analysis and further divided into different themes to present the findings. In addition, there is data triangulation with five archive- and management documents that strengthen the informants' statements. The data that has been collected, shows a tendency for the informants to reencounter various challenges related to the interdisciplinary collaboration. At the same time, the main findings show that this does not affect the informants enough to affect job satisfaction or work motivation. The findings are discussed in the light of interdisciplinary cooperation theory and the self-determination theory by Ryan & Deci (2017) where it is pointed out that if you have experiences of relatedness, autonomy and competence in the workplace, this contributes to significantly increased job satisfaction and motivation for carrying out tasks you are assigned to. The Master's project shows how the interdisciplinary collaboration can affect staff in the school, but that the project supports the self-determination theory as they experience intrinsic motivation through relatedness, autonomy and competence. Keywords Interdisciplinary collaboration, job satisfaction, work motivation, Self-determination Theory, intrinsic motivation, extrinsic, job demands, job resources, school.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSkal vi bare dele kontor eller skal vi jobbe sammen også? En kvalitativ studie om utfordringer i tverrfaglig samarbeid på helsefremmende arbeidsplasser.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel