Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasland, Oda Eline
dc.contributor.authorJernæs, Ruben
dc.date.accessioned2024-01-12T17:41:26Z
dc.date.available2024-01-12T17:41:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6952245:56840286
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111380
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har til hensikt å utforske hvordan kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av begrepet innsats i ungdomsskolens kroppsøvingsfag. Studien undersøker også om kroppsøvingslærere har endret sin forståelse av begrepet innsats i den nye læreplanen. Problemstillingen er som følger: Hvordan forstår og anvender kroppsøvingslærere på ungdomsskolen begrepet innsats i LK20? For å undersøke denne problemstillingen ble det gjennomført fire kvalitative intervjuer med kroppsøvingslærere på ungdomskolen. Empirisk materiale ble innhentet ved å utforske informantenes perspektiver på forståelsen og anvendelsen av innsatsbegrepet i kroppsøvingsfaget under intervjuene. Forskningsmetodikken er forankret i en hermeneutisk tilnærming, som innebærer at informantenes uttalelser tolkes og drøftes i lys av relevant teori. Denne tilnærmingen søker å forstå og fortolke informantenes perspektiver i dybden. Sentralt i oppgaven står Goodlad (1979) sin læreplanteori i sammenheng med lærernes tolkning av innsatsbegrepet. Resultatene fra studien indikerer en felles forståelse blant informantene om at god innsats fra en elev innebærer at eleven gjør sitt aller beste. Det er også enighet blant informantene om at holdninger utgjør en integrert del av innsatsen i kroppsøvingsfaget. Til tross for denne enigheten viser studien også variasjoner i forståelsen og anvendelsen av innsatsbegrepet. Noen informanter bruker framgang som en indikator på innsats, mens andre observerer innsats gjennom fysisk anstrengelse. Disse funnene reflekterer likheter med resultatene fra studien til Aasland og Engelsrud (2017), som fremhever synlig anstrengelse, framgang og holdninger som en integrert del av innsatsbegrepet. Nøkkelord: Kroppsøving, vurdering, innsats, holdning, framgang, LK20, ungdomsskole, kroppsøvingslærer
dc.description.abstractThis master's thesis aims to explore how physical education teachers understand and apply the concept of effort in middle school physical education. The study also investigates whether physical education teachers have changed their understanding of the concept of effort in the new curriculum. The research question is as follows: How do middle school physical education teachers understand and apply the concept of effort in LK20 (the new curriculum)? To address this question, four qualitative interviews were conducted with middle school physical education teachers. Empirical data were collected by exploring the informants perspectives on the understanding and application of the concept of effort in physical education during the interviews. The research methodology is anchored in a hermeneutic approach, involving the interpretation and discussion of informants statements in light of relevant theory. This approach seeks to understand and interpret the informants perspectives in depth. At the core of the thesis is Goodlad's (1979) curriculum theory in relation to teachers interpretation of the concept of effort. The results of the study indicate a common understanding among informants that good effort from a student involves giving their very best. There is also consensus among informants that attitudes constitute an integral part of effort in physical education. Despite this agreement, the study also reveals variations in the understanding and application of the concept of effort. Some informants use progress as an indicator of effort, while others observe effort through physical exertion. These findings reflect similarities with the results of the study by Aasland and Engelsrud (2017), which emphasize visible exertion, progress, and attitudes as integral components of the concept of effort. Keywords: Physical education, evaluation, effort, attitude, progress, LK20 (the new curriculum), middle school, physical education teacher
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan forstår og anvender kroppsøvingslærere på ungdomsskolen begrepet innsats i LK20?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel