Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZaikina, Veronika
dc.contributor.advisorFalkenberg, Helle Kristine
dc.contributor.advisorThorud, Hanne Mari Schiøtz
dc.contributor.authorRustad, Susanne Færdi
dc.date.accessioned2024-01-04T17:41:33Z
dc.date.available2024-01-04T17:41:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6943744:56056696
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109918
dc.description.abstractIntroduksjon: Barn og voksne med autismespekterforstyrrelser kan ha en hypersensitivitet overfor ulike sensoriske stimuli, slik som lys, på den måten at det kan påvirke atferd og hverdagslige aktiviteter. Hvordan man designer innendørsmiljøer er noe pedagoger, arkitekter, offentlige instanser og individer med autismespekterforstyrrelser og deres familier bør ta stilling til. Denne reviewen undersøker litteratur for å identifisere preferanser for og effekt av innendørs belysning og farger på atferd til barn og voksne med autismespekterforstyrrelser, samt karakteristikker og kvalitet på litteraturen. Metoder: Det ble gjennomført en systematisk review av publiserte fagfellevurderte tidsskriftartikler på engelsk, norsk, svensk og dansk. Det ble gjort søk i syv databaser og i referanselister til kvalifiserte studier, i perioden september 2022 til januar 2023. PRISMA flow chart ble brukt for å ha oversikt over datasøk og inkludering av studier. Data fra inkluderte studier ble satt i en litteraturmatrise med følgende kategorier: forfatter/år, tidsskrift, sted, utvalg, studiedesign, metode, setting, tematikk, funn (relatert til farger, kontraster og belysning), og sitater (relatert til funn). Kvalitetsvurdering av studiene, vurdert til lav, moderat eller høy kvalitet, ble gjennomført med standardiserte sjekklister (JBI Critical Appraisal Checklist for Analytical Cross Sectional Studies, JBI Critical Appraisal Checklist for Qualitative Research, Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT)). Resultater: Syv studier ble inkludert i reviewen av 2822 identifiserte studier. Av disse, ble 506 studier screenet på tittel og sammendrag av tre reviewere, og 21 studier gjennomgikk fulltekstscreening. Gjennom deskriptiv og tematisk analyse, ved bruk av tabeller og grafiske modeller, kom det frem at farger kan trigge hypersensitivitet, der mye eller sterke (mettede) farger kan være distraherende eller skape unngåelsesatferd, samt at nøytrale farger, og dimbar, varm og naturlig belysning er å foretrekke på skoler og i boliger. Hypersensitivitet overfor multisensorisk stimuli, deriblant belysning, kan skape vansker for daglige aktiviteter. Kun et fåtall av de inkluderte studiene forsket på barn eller voksne, alle studiene var deskriptive og ingen kom fra Norden. Tre studier ble vurdert til høy kvalitet. Konklusjon: Inkluderte studier identifiserte flere ulike preferanser for belysning og farger, samt noen effekter på atferd, som kan være viktig for retningslinjer og pedagogiske råd i henhold til design av skoler, boliger og offentlige bygg tilpasset barn og voksne med autismespekterforstyrrelser. Økt forskning, også i Norden, vil kunne gi høyere kvalitet på norske retningslinjer og pedagogiske råd. Nøkkelord: autismespekterforstyrrelser, hypersensitivitet, dimbar belysning, nøytrale farger, interiør, atferd.
dc.description.abstractIntroduction: Children and adults with autism spectrum disorder can have a hypersensitivity towards sensory stimuli, such as lighting, which can affect behaviour and daily activities. Educators, architects, public bodies and individuals with autism spectrum disorder and their families should be conscious of the design of interior environments. This review investigates literature to identify preferences and effects of interior lighting and colour on the behaviour of children and adults with autism spectrum disorder, in addition to the characteristics and quality of the literature. Methods: A systematic review was carried out with peer-reviewed journal articles published in English, Norwegian, Swedish and Danish. Articles were identified through searches in seven databases, and in reference lists of relevant articles, from September 2022 to January 2023. PRISMA flow chart was used to keep track of searches and inclusion of articles. Data from included studies were added to a literature matrix with the following categories: author/year of publication, journal, location, selection sample, study design, method, setting, themes, results (relating to colour, contrast and lighting), and quotes (relating to results). Quality assessment of the studies, assessed as low, moderate or high quality, were performed using standardized checklists (JBI Critical Appraisal Checklist for Analytical Cross Sectional Studies, JBI Critical Appraisal Checklist for Qualitative Research, Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT)). Results: A total of seven studies were included in the review from 2822 identified studies. Out of these, 506 studies were screened on title and abstract of three reviewers, and 21 studies were full-text screened. Through descriptive and thematic analysis, using tabular and graphic models, it was revealed that colours could trigger hypersensitivity, where many or strong (saturated) colours could be distractive or create avoidance, and neutral colours, and dimmable, warm and natural lighting are preferred in schools and residences. Hypersensitivity due to multisensory stimuli, including lighting, can cause difficulties in daily activities. A low number of included studies researched children or adults, all studies were descriptive and non were from the Nordic region. Three studies were deemed to be of high quality. Conclusion: Included studies identified multiple preferences for lighting and colour, and identified some effects on behaviour, which can be important for guidelines and educational advice when designing schools, residences and public buildings tailored to children and adults with autism spectrum disorder. Additional research, let alone in the Nordic region, may improve the quality of Norwegian guidelines and educational advice. Keywords: autism spectrum disorder, hypersensitivity, dimmable lighting, neutral colours, interior, behaviour.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDesign for et inkluderende miljø: En systematisk review om effekten av belysning og farger på barn og voksne med autismespekterforstyrrelser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel