Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyklebust, Arnulf Kristian
dc.contributor.authorFjeldberg, Judith Helene
dc.date.accessioned2023-12-21T17:41:31Z
dc.date.available2023-12-21T17:41:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.usn:wiseflow:2103331:33803116
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3108698
dc.description.abstractBakgrunn: I Norge er hjerneslag den vanligste årsaken til ervervet funksjonshemming. Kunnskapen rundt synsforstyrrelser etter hjerneslag er mangelfull blant helsepersonell på landsbasis. Med tanke på at teknologien er i utvikling, og at nettbaserte kurs viser seg å være aktuelle i arbeidslivet, er det viktig å vite hvordan brukeropplevelsen til kursdeltakerne er, samt at man oppnår det man setter seg som mål for kursene. Det har nylig blitt utviklet et nettkurs om synsvansker etter hjerneslag for helsepersonell som jobber med hjerneslagpasienter. Hensikt: Målet med denne studien er å finne ut om nettkurset har truffet målgruppen angående tilpasset nivå, samt at deltakerne sitter igjen med en god brukeropplevelse og får læringsutbytte av kurset. Metode: Det er en kvalitativ studie der seks informanter, som representerer brukergruppen av kurset, er intervjuet etter de har gjennomført nettkurset. Det er brukt semistrukturert intervju som ble transkribert og analysert ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse. Resultat: Det kommer tydelig fram at repetisjon og bekreftelse på egen kunnskap i kombinasjon med ny lærdom er viktige elementer for å skape en god brukeropplevelse. Design i form av bilder og videoer er viktige elementer for å gi en bedre forståelse av teorien. Alle informantene oppnådde ny kunnskap, men i variert grad - alt fra henvisningsrutiner til økt faglig teoretisk kunnskap. Flere av informantene oppgir at de har fått ny forståelse for vanskene til pasienter med synsforstyrrelser. Det funnet fra resultatene som spesielt vakte interesse, er at det forventede læringsutbytte ikke er det samme læringsutbytte informantene sitter igjen med. Konklusjon: Faglig bakgrunn, erfaring fra faget om synsvansker og erfaring med nettkurs er ikke avgjørende for en god brukeropplevelse eller et godt læringsutbytte. Studien viser forbedringspotensial både på teknisk og på faglig nivå. Det kan synes som det faglige nivået i kurset er for lavt. Nøkkelord: Nettkurs, kvalitativ forskning, helsepersonell, brukeropplevelse, læringsutbytte.
dc.description.abstractBackground: Stroke is the most common cause of acquired disability in Norway. The knowledge among health-care workers on visual disturbances after stroke is insufficient. As web-based education is an evolving option, it is essential to know participants experience with web-based education and its efficacy for gaining the course goals. It is developed a web-based course on visual disturbances after stroke, aimed at health-care-workers. Aim: This study aims to examine whether the curriculum was at the right level as well as user experience and learning outcome. Methods: We performed a qualitative study with 6 participants, representative for the user population, after they completed the web-course. We performed a semi-structured interview. The interview was transcribed and analyzed using qualitative content analysis. Results: Repeated information and confirmation on previous and acquired knowledge were important elements for user experience of the web-course. Images and videos were important to understand the theoretic knowledge. All the informants gained new knowledge, with some variation on level - from when to refer the patient to increased theoretical knowledge. Several informants said they gained new understanding of the difficulties faced by patients with visual disturbances. The finding that aroused particular interest is that the expected learning outcome is not the same learning outcome the informants are left with. Conclusion: Professional background, experience with visual disturbances or experience on using online courses did not determine the users experience or gain of knowledge. The study shows that there is potential for improvement, both on technical issues and theoretic content. Our findings suggest that the course might be at a too low theoretical level. Key terms: Web course, qualitative research, health-care professionals, user experience, student´s progress.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleØynene opp for kompetanseheving. En kvalitativ studie av nivået i nettkurset «Synsvansker etter hjerneskade»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel