Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSiqveland, Arvid
dc.contributor.authorKopmann, Ann-Victorie
dc.date.accessioned2023-12-08T14:56:15Z
dc.date.available2023-12-08T14:56:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6843422:54681660
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106727
dc.description.abstractBesvarelsen er en faglig besvarelse i matematikk, nærmere bestemt inn på topologi og glatte mangfoldigheter. Oppgaven skal ta for seg teoretisk beskrivelse av disse emnene, med eksempeloppgaver underveis som er med på å belyse emnene og sette litt mer forståelse på det. Besvarelsens problemstilling vil være "Hvor forberedt vil en elev, som har fullført videregående teoretisk matematikk, være på universitetsmatematikk?" sett i lys av oppgaver som skal oppsummere en elevs kunnskap ved endt skoleløp på videregående skole sammenlignet med teori som man vil komme borti på universitetet. Besvarelsen inneholder også en liten didaktisk del. Med andre ord starter oppgaven med beskrivelse av enkelte matematikkoppgaver i sammenheng med LK20, rettet mot eksamen på videregående skole. Disse oppgavene belyser hva en nåværende elev skal gå gjennom i fagene R1 og R2 på videregående skole, og skal prøve å sette blikk på hva elever sitter igjen med av kunnskap etter videregående skole. Målet med besvarelsen er at leseren skal sitte igjen med et innblikk på hvorvidt en elev på videregående skole blir forberedt på universitetsmatematikk ved kunnskap og forståelse, og om oppgavene elevene får på videregående og eksamen er typer oppgaver som fremmer lærelyst og nysgjerrighet. Forhåpentligvis vil leseren være enig i at spesielt matematikk R2 fremmer mer algoritme og pugging, og har mindre fokus på forståelse og problemløsning, noe som er viktige faktorer som kreves for å kunne ta universitetsmatematikk, og anvende dette videre i hverdagen. I tillegg vil kanskje leseren få noen tanker om at LK20 er en god reform i skolen, som tester mer anvendelse av teori i ulike situasjoner man møter på i hverdagen, framfor kun matematikkregning og oppgaveløsning uten noe hensikt bak.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleGlatte mangfoldigheter av dimensjon 2
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel