Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRosenbaum, Paul Erik Lillholm
dc.contributor.authorBreen, Hege
dc.date.accessioned2023-12-08T14:28:49Z
dc.date.available2023-12-08T14:28:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6859242:55011762
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106696
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å undersøke om matematikklærere opplever at digitale læremidler støtter opp om deres planlegging og gjennomføring av samarbeidslæring i undervisningen. Temaet er valgt med utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv på læring og sentrale deler av læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20). De fleste lærere har gjennom mange år støttet seg på den trykte læreboka som det viktigste redskapet for å planlegge sin undervisning, men i de siste årene har den teknologiske utviklingen ført til at vi bruker flere digitale ressurser og digitale læremidler i skolen. Skoleeierne i en del kommuner har satset på å erstatte alle papirbaserte skolebøker med skjerm og digitale læremidler (Gilje, 2017, s. 15-16). I kommunen der denne undersøkelsen er gjennomført, er det ikke gjort sentrale innkjøp av papirbaserte læremidler etter at ny læreplan ble innført i 2020. Kommunen har heller fokusert på 1:1 dekning med digitale enheter og et utvidet utvalg av digitale læremidler i grunnskolen. I arbeidet med problemstillingen ble det valgt et fenomenologisk utgangspunkt og en kvalitativ forskningsmetode. Semistrukturerte intervju ble brukt som strategi for datainnsamlingen. Dette fordi det var lærernes meninger og erfaringer med samarbeidslæring og digitale læremidler jeg ønsket å undersøke. «Formålet med det kvalitative forskningsintervjuet er å forstå sider ved intervjupersonens dagligliv, fra hans eller hennes eget perspektiv» (Kvale & Brinkmann, 2015, s. 42). Intervjuene ble gjennomført med matematikklærere ved fire ulike skoler, deler av intervjuene er gjengitt i oppgaven og danner grunnlag for analyse og drøfting av problemstillingen. Funnene i denne studien tyder på at lærerne ønsker en høy grad av samarbeidslæring i matematikktimene, men at denne arbeidsmetoden ikke så ofte kombineres med bruk av digitale læremidler. De forteller at læringspar eller læringspartner er den samarbeidsmetoden de oftest planlegger bruk av, men i stedet for å kombinere metoden med bruk av digitale læremidler, velger de ofte å gi elevene oppgaver på papir eller digital tavle og la dem løse dem med papir og blyant eller konkreter. Flere av informantene opplever at de digitale læremidlene har mange gode oppgaver som kan brukes til samarbeidslæring. De presiserer videre at de digitale læremidlene egner seg godt til å differensiere undervisningen og de mener at denne muligheten for tilrettelegging og tilpasset opplæring samt tilgangen til en stort antall gode og relevante oppgaver, er de største fordelene ved de eksisterende digitale læremidlene i matematikk.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSamarbeidslæring i matematikk med digitale læremidler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel