Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørnsrud, Halvor Inge 
dc.contributor.authorAndreassen, Susanne Marie Holthe
dc.date.accessioned2023-12-08T14:28:47Z
dc.date.available2023-12-08T14:28:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6859242:54947638
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106695
dc.description.abstractTemaet for prosjektet er lærerspesialisten i profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Studien undersøker hvilke kjennetegn lærerspesialisten har i arbeidet med PfDK, hvilke arbeidsoppgaver som har vært sentrale, og hvilke faktorer som har vært styrkende og hemmende i deres praksis. For å få innsikt i dette har åtte lærerspesialister delt sine erfaringer gjennom brevmetoden. Empirien er drøftet i forhold til de svar som framkommer i disse brev. Bakgrunnen for prosjektet er først og fremst knyttet til egne erfaringer som lærerspesialist innenfor samme fagområde. Videre handler det om at de første lærerspesialistene i PfDK ble ferdigutdannet i 2020, mens ordningen ble fjernet av regjeringen i 2022. Etter knappe 2 år med fullført utdanning og muligheten til å ha jobbet med funksjonen over lengre tid, syntes jeg det var interessant å høre historier fra andre lærerspesialister om hvordan de har erfart arbeidet med funksjonen. I arbeidet med oppgaven benytter jeg meg av brevmetoden, som er en kvalitativ metode, for å finne svar på problemstillingen «Hvilke kjennetegn har lærerspesialisten i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse?» og de to forskningsspørsmålene «Hva kjennetegner dine oppgaver som lærerspesialist i PfDK?» og «Hvilke faktorer har vært styrkende eller hemmende i din praksis?». Ettersom jeg er ute etter å finne svar på hvordan lærerspesialistene selv oppfatter og fortolker sin virkelighet, har jeg brukt hermeneutisk fenomenologi som utgangspunkt. Etter å ha gjennomført brevmetode med 8 respondenter, gjennomførte jeg en kvalitativ dataanalyse, slik at jeg satt igjen med noen hovedfunn. Disse presenterer jeg knyttet sammen med forskningsspørsmålene og problemstilling. Noen sentrale funn er viktigheten av at lærerspesialistene har et tett samarbeid med skolens ledelse, og at ledelsen har en viktig rolle inn i lærerspesialistens arbeid. Videre trekkes tid fram som noe viktig for at de som innehar funksjonen skal få gjennomført arbeidsoppgavene på tilfredsstillende måte. Til sist trekkes kolleger fram som viktige støttespillere og motivatorer i arbeidet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLærerspesialisten i profesjonsfaglig digital kompetanse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel