Show simple item record

dc.contributor.advisorBjørnsrud, Halvor Inge 
dc.contributor.authorNygård, Charlotte Hellesen
dc.date.accessioned2023-12-08T14:28:46Z
dc.date.available2023-12-08T14:28:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6859242:54947629
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106694
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å sette søkelyset på digital kompetanseutvikling i skolen og skoleleders rolle i dette arbeidet. Problemstillingen «Hvordan opplever skoleleder sin rolle i arbeidet med skolens digitale kompetanseutvikling?» understreker at det er skoleleders perspektiv som er gjenstand for utforskningen. Forskningsspørsmålene «På hvilken måte arbeider skoleleder med skolens digitale kompetanseutvikling?» og «Hvilken støtte har skoleleder i arbeidet med skolens digitale kompetanseutvikling?» skal bidra til å besvare problemstillingen. Undersøkelsen er gjennomført som en kvalitativt fenomenologisk studie av fem skoleledere. Intervju med disse danner datamaterialet som studien bygger på. For å forankre og belyse studiens funn vises det til formelle krav og føringer, forsknings-rapporter, ledelsesperspektiver og modeller som har relevans for problemstillingen. Undersøkelsen viser at skolene i kommunen har ulik digital modenhet og at det er et stort sprik i digital kompetanse i personalet innad på skolene. Et av funnene viser at skolelederne har ulike innganger til digital kompetanseutvikling og det kan se ut til at valgte inngang avgjøres av om det er skoleeier som har initiert kompetanseutviklingen. Videre beskrives skoleleders lederhandlinger og holdninger gjennom fire ulike roller som skoleleder inntar i arbeidet med skolens digitale kompetanseutvikling. Når det gjelder støtte i arbeidet viser det seg at skolelederne er veldig fornøyde med teknisk støtte/support. Pedagogisk og didaktisk støtte henter de internt på skolene. Skolelederne ønsker seg skoleeier som en tydeligere støttespiller og pådriver i arbeidet med digital kompetanseutvikling i skolen, og ser at dette kan bidra til et felles løft for å øke skolenes digitale modenhet. Resultatene fra denne studien kan forhåpentligvis bidra til å tydeliggjøre skoleleders rolle i arbeidet med skolens digitale kompetanseutvikling og synliggjøre behovet for støtte i dette arbeidet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSkoleleders rolle i arbeidet med skolens digitale kompetanseutvikling
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record