Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArstorp, Ann-Thérèse
dc.contributor.authorBreiland, Stig Morten
dc.date.accessioned2023-12-08T14:28:39Z
dc.date.available2023-12-08T14:28:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6859242:54947634
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106689
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et forskningsarbeide gjort med algoritmisk tenkning som hovedtema. Masteroppgaven har som mål å se på hvordan algoritmisk tenkning er tatt inn i emneplanene i videreutdanningene i matematikkfaget innenfor Kompetanse for kvalitet ordningen til Udir. Masteroppgaven sin problemstilling er: Hvilke elementer av algoritmisk tenkning er å finne i emneplanene til UH-sektorens videreutdanning i matematikk innen KfK? En bred undersøkelse rundt innholdet i algoritmisk tenkning som begrep er teorigrunnlaget for oppgaven, i tillegg til Goodlad sin læreplanteori. Masteroppgaven er kvalitativ med bruk av dokumentanalyse på emneplanene og har en hermeneutisk karakter gjennom tolkningen av emneplanenes innhold og læringsutbyttedeler. Analysene er gjort med både deduktiv metode, på bakgrunn av teorigrunnlaget i algoritmisk tenkning og induktiv ved å la lesingen av emneplanene diktere koder som trengtes. Analysen viser funn på at det er store forskjeller i hvilke elementer som er tatt inn i de forskjellige emneplanene. Det er flere eksempler på funn på elementene skape, systematikk og samarbeid og mindre på algoritmer, dekomposisjon, abstraksjon og generalisering. Analysen viser også funn som tyder på at det er flere definisjoner på algoritmisk tenkning enn Udir sin som gjør seg gjeldende i emneplanene. Diskusjonen ser på hvordan hvert element er tatt inn og hvordan denne variasjonen i både frekvens og grunnlag for å ta inn algoritmisk tenkning kan forklares. Konklusjonen er at det er store forskjeller på hvilke elementer som er tatt inn i de forskjellige emneplanene, både blant de tilbudene som er på samme nivå og blant tilbudene hos de enkelte institusjonene. Videre konkluderes det med at denne variasjonen kan skyldes at Udir sine styringsdokumenter i forhold til innholdet i videreutdanningene gir for stort rom for egen tolking. Det konkluderes også med at det kan virke som kjennskapen til algoritmisk tenkning hos de forskjellige institusjonene er varierende, noe som kan påvirke hvilke elementer av algoritmisk tenkning som er å finne i emneplanene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleAlgoritmisk tenkning i emneplanene i videreutdanningen i matematikk i KfK-ordningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel