Show simple item record

dc.contributor.advisorSandberg, Magnus Henrik
dc.contributor.authorGully, Solvår
dc.date.accessioned2023-12-08T14:28:33Z
dc.date.available2023-12-08T14:28:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6859242:54947628
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106685
dc.description.abstractDet kommer stadig nye teknologier som både påvirker samfunnet og det pedagogiske arbeidet i skolen. Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) er et komplekst og innholdsrikt felt for lærere og skoleledere å holde seg oppdatert i. Lærere har ulik grad av profesjonsfaglig digital kompetanse, og det er ulikt hvordan den skolebaserte kompetanseutviklingen foregår. Praksisen i skolen skal bygge på verdiene i formålsparagrafen. Det handler blant annet om å møte elever med tillit, respekt og krav, men også gi utfordringer for læring og utvikling. Digital kompetanse er en av de fem grunnleggende ferdighetene i læreplanverket i tillegg til kompetansemål knyttet til bruk av teknologi i ulike fag. Øving av kompetanser og grunnleggende ferdigheter er sterkt knyttet til den overordnede delen av læreplanverket med tverrfaglig og helhetlig tilnærming. I denne studien undersøker jeg hvordan møtet mellom skolekultur og skaperkultur kan påvirke den profesjonsfaglige digitale kompetansen. Jeg har valgt å benytte kvalitativ metode, ti lærere fra en skole bidrar, gjennom brevmetoden, med sine refleksjoner om møtet med skaperskolemetodikk. Som bakteppe ligger skolens valgte metode for skolebasert kompetanseutvikling hvor lærerne er med som deltakende observatører i undervisning med bruk av teknologi, programmering og skaperskolemetodikk. Refleksjonene ses i lys av rammeverk og modeller for PfDK og skaperskolens didaktiske plattform og prinsipper for undervisning. Studien antyder at elevenes læring, engasjement og utforskertrang knyttet til kreative og skapende aktiviteter med teknologi kan bidra til å endre fokus hos lærere fra verktøykompetanse til mer overordnede kompetanser for PfDK og klasseledelse i teknologirike klasserom. Både gjennom undervisning med elevene, men også som kompetansehevende tiltak for lærere, kan skaperskolemetodikken bidra for skaperglede, engasjement og for læring med teknologi
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleProfesjonsfaglig digital kompetanse: Når skaperkultur møter skolekultur
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record