Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHollevik, Gro Tvedt
dc.contributor.authorYildiz, Gülgün Lük
dc.date.accessioned2023-11-26T17:41:32Z
dc.date.available2023-11-26T17:41:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6896645:55415585
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104661
dc.description.abstractDenne oppgaven er en litteraturgjennomgang som tar for seg forskning om tidlig innsats i forebygging av matematikkvansker hos barn. Tittelen er «Betydning av tidlig innsats for matematikkutviklingen hos barn i faresonen for matematikkvansker». De siste årenes forskning viser at matematikkferdigheter spiller en viktig rolle i en persons liv, og at gode matematikkferdigheter er nødvendige for problemløsning innenfor ulike livsområder (Niss, 2003). Forskningen har også vist at faglige prestasjoner og grunnleggende ferdigheter påvirker voksenlivet til enkeltpersoner (Parson & Bynner, 2005). Derfor er det avgjørende at barn får en solid grunnleggende forståelse av matematikk, og at de får støtte til å utvikle gode matematikkferdigheter uavhengig av deres forutsetninger og utfordringer. Datamaterialet for undersøkelsen er hentet fra databasene ERIC og Web of Science. Nøkkelordene for studien er tidlig innsats, forebygging og matematikkvansker. Problemstilling: «Hva sier forskning om betydningen av tidlig innsats for barn som er i risiko for å utvikle matematikkvansker?» Tre forskningsspørsmål er formulert basert på problemstillingen, og disse er følgende: * Kan tidlig innsats forebygge utvikling av matematikkvansker hos barn? * Hva er effekten av ulike intervensjoner på barns matematikkutvikling? * Hvilke intervensjoner og førmatematiske ferdigheter påvirker barns matematikkutvikling og forebygging av vansker? Resultatene av oppgaven tyder på at tilrettelagt og målrettet trening kan være effektivt for å forbedre barns matematikkferdigheter og legge et godt grunnlag for deres matematikkunnskaper. Dette kan også bidra til å forebygge matematikkvansker. Det er viktig å være oppmerksom på at effektene av treningen og varigheten av disse kan variere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBetydning av tidlig innsats for matematikkutviklingen hos barn i faresonen for matematikkvansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel