Små grep, stor effekt. En kvalitativ intervjustudie om hvordan ledere i sykehjem kan skape en mer helsefremmende arbeidsplass for de ansatte og seg selv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3102570Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Introduksjon: Hverdagen på sykehjem handler ofte om brukerrettede tjenester og er derfor krevende og utfordrende for de ansatte. Det er et stort behov for arbeidskraft innen helse og omsorgstjenester. Det er derfor avgjørende at ledere i helsesektoren tar vare på og beholder de ansatte gjennom å legge til rette for en god arbeidssituasjon. I denne oppgaven ønsker jeg derfor å få mer kunnskap om hvilke grep lederne på sykehjem har iverksatt, for å skape en mer helsefremmende arbeidssituasjon for sine ansatte.
Tema og problemstilling: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hva ledere i sykehjem mener er viktig for å skape en helsefremmende arbeidsplass. Både for seg selv og for de ansatte. Jeg ønsker å undersøke hvilke praktiske grep lederne har benyttet og som har gitt effekt, samt hva de har lært av disse erfaringene. Målet for forskningen er å tilføre kunnskap om hva lederne i sykehjem har gjort i praksis og hva de mener har ført til en mer helsefremmende arbeidsplass for seg selv og de ansatte.
Metode: Det ble gjennomført individuelle, semistrukturerte intervjuer med 6 ledere i sykehjem. Ledernes bakgrunn er ulik, og de har ulike ledelsesfunksjoner på sykehjemmene. Alle har personalansvar og flere års erfaring i lederrollen.
Data: Undersøkelsen bygger på kvalitative data. I intervjuene ble det benyttet diktafon og det ble transkribert fra lyd til tekst.
Hovedfunn: Ledere på sykehjem har et handlingsrom til å igangsette helsefremmende tiltak for sine ansatte. Det er avgjørende at ledere først demper eventuell uro og konflikter, før ytterligere tiltak iverksettes. Lederne i studien knytter tiltak opp mot eksisterende arbeidsoppgaver, fokuserer på rammer og struktur i arbeidshverdagen og involverer ansatte i dette. Tiltakene er relativt enkle, men tyder på å ha en stor betydning for de ansattes arbeidshverdag Introduction: Everyday life in a nursing home is often about user-oriented services and is therefore demanding and challenging for the employees. There is a great need for labor within health and care services. It is therefore crucial that managers in the health sector look after and retain employees by facilitating a good working situation. Therefore, in this thesis, I want to gain more knowledge about what measures the managers of nursing homes have taken to create a more health-promoting working situation for their employees.
Theme and issue: The purpose of this master's thesis is to investigate what managers in nursing homes think is important in order to create a health-promoting workplace. Both for themselves and for the employees. I want to investigate which practical measures the managers have used and which have had an effect, as well as what they have learned from these experiences. The aim of the research is to add knowledge about what managers in nursing homes have done in practice and what they believe has led to a more health-promoting workplace for themselves and the employees.
Method: Individual, semi-structured interviews were conducted with 6 leaders in nursing homes. The managers' backgrounds are different, and they also have different management functions at the nursing homes. All have personnel responsibility and several years of experience in a leadership role.
Data: The survey is based on qualitative data. A dictaphone was used in the interviews and it was transcribed from audio to text.
Main findings: Managers at nursing homes have room for action to initiate health promotion measures for their employees. It is crucial that managers first quell any unrest and conflicts before further measures are initiated. The managers link measures to existing work tasks, focus on frameworks, structure in everyday working life, and involve employees in this. The measures are relatively simple but appear to be of great importance to the employees' everyday working life.