Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.contributor.authorMurtnes, Åsve
dc.contributor.authorBergsland, Jon Einar
dc.contributor.authorBottolfs, Marthe
dc.contributor.authorCarlsen, Kari
dc.contributor.authorHusebø, Øyvind
dc.contributor.authorOuff, Susanne Moen
dc.contributor.authorRanders-Pehrson, Anniken
dc.contributor.authorMøller-Skau, Marie
dc.contributor.authorThorrud, Simen
dc.contributor.authorWeum, Kaja Bråthen
dc.contributor.authorØrbæk, Trine
dc.date.accessioned2023-10-19T06:41:14Z
dc.date.available2023-10-19T06:41:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-7206-800-3
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097404
dc.description.abstractPå oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra 2022 - 2025. Evalueringen er organisert i fire delprosjekter, der hvert delprosjekt vil bidra inn i de øvrige delprosjektene i evalueringen, i delrapporter, sluttrapport og annen publisering og formidling. Den overordnede problemstillingen for denne delrapporten i evalueringen er på hvilke måter omformes og oversettes LK20 i de praktiske og estetiske fagene. Med utgangspunkt i praksisarkitekturteori (Kemmis, 2014, 2022) og translasjonsteori (Røvik, 2009) er problemstillingen belyst gjennom tre forskningsspørsmål, som gjelder elever og læreres praksis, vurderingspraksiser og ledere og skoleeieres praksis. Gjennom datamateriale fra observasjoner og intervjuer kommer det frem at lærerne så vel som skoleledere og skoleeiere har tro på at fagene representerer viktige verdier for skole og samfunn. Omforminger og oversettelser fra tidligere læreplaner til LK20 foregår på flere nivåer og i samspill mellom de ulike praksisene. Vi ser at elever og læreres praksiser er sammenkoblet og gjensidig avhengige på måter som, i noen fag mer enn i andre, bidrar til treghet i endringer i fagene inn mot LK20. Samtidig ser vi at det er mindre sammenkobling mellom lærere og lederes praksiser. Her kan det være at hensynet til fagenes egenart og særlig forventningene til fagenes praktiske karakter kan stå i en motsetning til forventinger i LK20 om mer fleksibilitet og tverrfaglighet, og samarbeid om tverrfaglige tema. Rom og steder har tradisjonelt bidratt til at det praktiske i fagene skal kunne utfolde seg med det fysiske og materielle, verktøy og utstyr. I møte mellom fagene og rom og steder fagene har tilgjengelig, fremmes og hemmes, eller konserveres ulike praksiser. Lærere i de praktiske og estetiske fagene har stort handlingsrom og stor frihet i hvordan de praktiserer fagene i skolen, både fra styringsdokumenter og fra ledelsen. Her medfølger også stort ansvar for oversettelsen av LK20 i egne fag. Denne tilliten kan like gjerne være en utfordring i møte med forventninger og krav. Lærerne ser verdiene i fagene som noe som kan realiseres i fagenes undervisningspraksiser. Disse verdiene peker kanskje i større grad inn mot den fagdelte enn den fleksible og tverrfaglige skole, og mot det fagene har vært, og som elever og foreldre, skoleledere og skoleeiere så vel som andre samfunnsaktører, kjenner igjen. Det er foreløpig lite synlig hvordan forventningene i fagfornyelsen til fagene og fagområdet kan realiseres gjennom endringer i praksiser på skolene og hos skoleeier. Dette er innsikter som vil danne grunnlaget for evalueringen videre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;131
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectLK20en_US
dc.subjectfagfornyelsenen_US
dc.subjectpraktisk-estetiske fagen_US
dc.subjectmusikken_US
dc.subjectkunst og håndverken_US
dc.subjectmat og helseen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.titlePraksis i de praktiske og estetiske fagene i LK20 : Evaluering av fagfornyelsen i fire fag : Delrapport 2en_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber101en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/