Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStavrum, Heidi
dc.contributor.authorKajser, Iben Lavinia
dc.date.accessioned2023-09-21T08:58:38Z
dc.date.available2023-09-21T08:58:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091013
dc.description.abstractSammendrag Avhandlingen «Symbolsk offer» handler om konsertarrangørers opplevelse med å gjennomføre livekonserter under koronapandemien. Den søker å gi leseren en mer helhetlig forståelse av de rådende tankene og holdningene som arrangører hadde i forhold til egen yrkesforståelse, myndighetenes håndtering og støtteordningene som kom som følge av pandemien. I oppgaven intervjues både konsertarrangører som arbeider på faste konsertsteder med årlig program (helårsarrangører) og musikere som har fungert som selvstednige konsertarrangører under pandemien. Jeg bruker ordet arrangør som fellesbetegnelse for disse. Oppgaven søker å anskaffe detaljerte beskrivelser av arrangørenes livsverden under pandemien. Dette innebærer arrangørers opplevelse av den første nedstengingen, opplevelser og holdninger rundt restriksjoner og støtteordninger, deres praktiske håndtering av restriksjonene og deres opplevde yrkesidentitet under pandemien. Videre er oppgavens metode bygget på kvalitativ forskningsmetode med semistrukturerte intervjuer. Fokuset ligger på arrangørenes egne holdninger, verdier og uttrykk. Oppgaven tar utgangspunkt i skildringene som legges frem av arrangørene så vel som nyere forskning som har blitt gjort om pandemiens effekt på kulturlivet, kulturarbeidere og deres motstandsdyktighet. Metoden som er benyttet i oppgaven, tar også i bruk det Tjora kaller «stegvis-deduktiv induktiv metode» (2018, s.16). Dette innebærer å «arbeide i etapper fra rådata til konsepter eller teorier» (ibid.). Dette vil si at jeg har arbeidet meg frem stegvis fra empiri og rådata til teori. Funnene som er dokumentert i denne oppgaven omhandler i stor grad hvordan de statlige støtteordningene og restriksjonene rammet arrangører. Mange arrangører og arrangerende musikere trekker frem opplevelser av skjevhet og urettferdighet i fordelingen av de statlige subsidiene, samtidig som de opplever usikkerhet og forvirring rundt restriksjonene. Likevel har arrangørene evnet å motiveres til å arrangere fysiske konserter innenfor rammene de ble gitt. Helårsarrangørene meddeler sine erfaringer med å tilpasse seg situasjonen og utnytte sine lokaler og ressurser, hvor de arrangerende musikerne har flyttet konsertene sine utendørs og et godt stykke vekk fra de steder de vanligvis ville gjennomført konserter. Oppgaven dokumenterer arrangørers tanker og erindringer så vel som deres motstandsdyktighet i midten av en global krise.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleSymbolsk offeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright The Authoren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel