Symbolsk offer
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3091013Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master i kulturstudier [127]
Sammendrag
Sammendrag
Avhandlingen «Symbolsk offer» handler om konsertarrangørers opplevelse med å
gjennomføre livekonserter under koronapandemien. Den søker å gi leseren en mer
helhetlig forståelse av de rådende tankene og holdningene som arrangører hadde i
forhold til egen yrkesforståelse, myndighetenes håndtering og støtteordningene som
kom som følge av pandemien. I oppgaven intervjues både konsertarrangører som
arbeider på faste konsertsteder med årlig program (helårsarrangører) og musikere som
har fungert som selvstednige konsertarrangører under pandemien. Jeg bruker ordet
arrangør som fellesbetegnelse for disse. Oppgaven søker å anskaffe detaljerte
beskrivelser av arrangørenes livsverden under pandemien. Dette innebærer arrangørers
opplevelse av den første nedstengingen, opplevelser og holdninger rundt restriksjoner
og støtteordninger, deres praktiske håndtering av restriksjonene og deres opplevde
yrkesidentitet under pandemien. Videre er oppgavens metode bygget på kvalitativ
forskningsmetode med semistrukturerte intervjuer. Fokuset ligger på arrangørenes
egne holdninger, verdier og uttrykk. Oppgaven tar utgangspunkt i skildringene som
legges frem av arrangørene så vel som nyere forskning som har blitt gjort om
pandemiens effekt på kulturlivet, kulturarbeidere og deres motstandsdyktighet.
Metoden som er benyttet i oppgaven, tar også i bruk det Tjora kaller «stegvis-deduktiv
induktiv metode» (2018, s.16). Dette innebærer å «arbeide i etapper fra rådata til
konsepter eller teorier» (ibid.). Dette vil si at jeg har arbeidet meg frem stegvis fra
empiri og rådata til teori. Funnene som er dokumentert i denne oppgaven omhandler i
stor grad hvordan de statlige støtteordningene og restriksjonene rammet arrangører.
Mange arrangører og arrangerende musikere trekker frem opplevelser av skjevhet og
urettferdighet i fordelingen av de statlige subsidiene, samtidig som de opplever
usikkerhet og forvirring rundt restriksjonene. Likevel har arrangørene evnet å motiveres
til å arrangere fysiske konserter innenfor rammene de ble gitt. Helårsarrangørene
meddeler sine erfaringer med å tilpasse seg situasjonen og utnytte sine lokaler og
ressurser, hvor de arrangerende musikerne har flyttet konsertene sine utendørs og et
godt stykke vekk fra de steder de vanligvis ville gjennomført konserter. Oppgaven
dokumenterer arrangørers tanker og erindringer så vel som deres motstandsdyktighet i
midten av en global krise.