Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHem, Hans Einar
dc.contributor.authorHoffmann, Alexander
dc.date.accessioned2023-09-05T16:41:19Z
dc.date.available2023-09-05T16:41:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6850339:54806870
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087617
dc.description.abstractInnledning Online gaming er en voksende underholdningsplattform og fritidsaktivitet. Mennesker samhandler i virtuelle samfunn over nett. Forskning på online gaming sees ofte i problematisk sammenheng med henvisning til diagnoser som Gaming Disorder i ICD-11. Forskningen avdekker mulig risiko for avhengighet hos gamere, men viser ikke et nyansert bilde av samhandlingen i spill. Forskeren undersøkte samhandlingen i online gaming og betydningen for livskvalitet og psykisk helse. Metode Metoden er en kombinasjon av flere metoder. En auto etnografisk beskrivelse forteller hvordan jeg har deltatt og observert i online gaming. Gjennom eget nettverk ble det rekruttert 10 informanter som gamet under Covid-19 pandemien. Informantene ble delt inn i tre fokusgrupper og intervjuet. En deltaker ble intervjuet individuelt. Resultater 5 tema og 3 undertemaer ble beskrevet ved bruk av tematisk analyse. Livskvalitet for informantene handler om frihet, autonomi og sosiale relasjoner. Den viktigste sosiale aktiviteten før under og etter pandemien var primært samhandling med venner og online gaming. Samhandlingen har likheter med samhandling i virkeligheten, men skiller seg på noen områder. Online gaming handler om fellesskap, krav og forventninger, normer og regler, lederskap og omsorg. Analyse og Diskusjon Samhandlingen i online gaming har mange likheter med virkeligheten, men skiller seg ut ved normer og regler, samt krav og forventninger. De forholder seg til rammer som kan minne om de i virkeligheten og de inntar roller som både ledere og støttespillere. Fellesskapet online muliggjør en lettere og mer avslappet samhandling med mindre krav og forventninger. Normer og regler tar mindre plass i spill, men er tydelige i Discord. Terskelen for netthets og mobbing oppleves som lavere i spill, men de har primært gode sosiale opplevelser med aktiviteten. Konklusjon Online gaming og nettsamfunn som Discord er et mangfoldig digitalt samfunn. Aktivitetene kan inneholde avhengighetsskapende elementer, men samtidig ha positive effekter på psykisk helse gjennom gjensidig støtte og omsorg. Studien antyder at forskning på online gaming bør gå ut over et problematisk fokus og anerkjenne kompleksiteten i nettsamfunn.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleGameres livskvalitet og psykiske helse under Covid-19-pandemien
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel