Hvordan erfarer avansert klinisk allmennsykepleiere at deres AKS-kompetanse blir brukt i kommunehelsetjenesten?
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Avansert klinisk allmennsykepleie er en relativt ny rolle og master i Norge. AKS er autoriserte sykepleiere med videre utdanning på masternivå. Implementeringen av AKS i Norge er i en startfase, og i stadig utvikling. Behovet for denne type master, og bredere kompetanse innen sykepleie ble mer tydelig i forbindelse med innføringen av samhandlingsreformen i 2012.
Hensikt: Hensikten med studien er å beskrive hvordan sykepleiere med master i avansert klinisk allmennsykepleie, som jobber i kommunehelsetjenesten i Norge erfarer å få brukt AKS-kompetansen de har tilegnet seg i løpet av masterstudiet.
Metode: Design for denne studien er eksplorerende design med kvalitativ metode. For å samle inn data ble det brukt semi-strukturert intervjueguide til å intervjue seks intervjupersoner. Jeg har brukt hermeneutisk tilnærming i arbeidet med analysen av datamaterialet. For å komme frem til kategorier og underkategorier har jeg vært inspirert av oppskriften for tematisk analyse.
Resultater: Analysen førte til fem hovedkategorier som representerer hvilke arbeidsoppgaver AKSene har, hvilken type kompetanse de erfarer de må bruker for å utføre disse og hvordan de opplever AKS-rollen.
Konklusjon: AKSene erfarte å få brukt sin AKS-kompetanse, men det kunne sees sammenhenger med at dette var avhengig av hvordan de var organisert og var tilgjengelige for sine kollegaer og andre fagpersoner de samarbeidet med. Background: Advanced nurse practitioner is a relatively new role and master's degree in Norway. ANP are licensed nurses with further education at master's level. The implementation of ANP in Norway is in a start-up phase, and in constant development. The need for this type of master's degree, and broader competence in nursing, became more evident in connection with the introduction of the Coordination Reform in 2012.
Objective: The purpose of the study is to describe how nurses with a master's degree in advanced nurse practitioner, who work in the municipal health service in Norway experience using the competence they have acquired during the master's programme.
Method: The design for this study is exploratory design with qualitative method. In order to collect data, a semi-structured interview guide was used to interview six interviewees. I have used a hermeneutic approach in my work on the analysis of the data material. To arrive at categories and subcategories, I was inspired by the recipe for thematic analysis.
Results: The analysis led to five main categories that represent the tasks the ANPs had, the type of competence they experience they had to use to perform these and how they experience the advanced nurse practitioner role.
Conclusion: The ANPs experienced that they were using their competence, but this could be seen to be related to how they were organised and were available to their colleagues and other professionals they collaborated with.