Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrøytlog, Jo Inge Johansen
dc.contributor.authorØygarden, Helle
dc.date.accessioned2023-08-30T16:42:15Z
dc.date.available2023-08-30T16:42:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794206:54875647
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086491
dc.description.abstractLivsmestring er blitt et nøkkelbegrep i LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2017). Samtidig har livene elevene skal mestre endret seg radikalt det siste tiåret - med sosiale medier og mobiltelefoner. I denne masteroppgaven intervjuet jeg fire lærere i grunnskolen for å få deres perspektiver på hva arbeid med livsmestring i skolen kan bety i en slik «digital tilstand» (Erstad, 2022). Ved hjelp av tematisk analyse kom det for det første frem at lærerne hadde en ganske bred forståelse av selve livsmestringsbegrepet, for eksempel at livsmestring handlet om å mestre medgang og motgang i livet mer generelt. Lærerne gav livsmestring i liten grad en skolefaglig innramming, bortsett fra å problematisere at skolen lenge har vært for opptatt av det skolefaglige på bekostning av mestring av det sosiale. Jeg fant også at mye av lærernes arbeid med livsmestring hadde utspring i det som ble bragt inn i klasserommet av elevene «der og da» - gjerne koblet til erfaringer elevene hadde hatt i sosiale medier. Lærerne gav altså uttrykk for at det ofte dukket opp livsmestringsproblematikk som måtte håndteres i klasserommet, uten at dette nødvendigvis alltid var noe lærerne hadde planlagt for i forkant. Når lærerne arbeidet med planlagte aktiviteter knyttet til livsmestring i en digital tilstand, var temaer som kritisk tenkning og normer i det digitale viktige. Et interessant funn var hvordan en dobbelthet kom frem når det gjaldt hvilke muligheter og utfordringer den digitale tilstanden bringer med seg av relevans for arbeid med livsmestring i skolen. Denne dobbeltheten handler om fellesskap og tilhørighet på den ene siden (en mulighet for nye arenaer for mestring, fellesskap og tilhørighet) og utenforskap på den andre siden (en utfordring når elever blir utestengt fra deltakelse i det digitale fellesskapet). Noen av lærerne brukte for eksempel kjente sosiale medier som Snapchat bevisst for å bygge fellesskap i klassen, andre var opptatt av hvordan internett og Ipad-bruk kan bidra til at elever faller utenfor et skolefaglig fellesskap fordi de blir sugd inn i en «underholdningsverden». Lærerne var også opptatt av å problematisere hvordan grenser mellom hjem og skole blir vagere i den digitale tilstanden, og illustrerte med eksempler hvordan dette påvirker arbeidet med livsmestring i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleElevers livsmestring i en digital tilstand: Fire læreres perspektiver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel