Show simple item record

dc.contributor.advisorPerlander, Annika
dc.contributor.authorØverby, Ingunn Aasen
dc.date.accessioned2023-08-30T16:42:09Z
dc.date.available2023-08-30T16:42:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6894993:55400477
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086486
dc.description.abstractUteskoletematikken ble omkring midten av 90-tallet lite brukt (Braute & Bang, 1994, s. 135). Formålet med denne studien har vært å finne ut hvilket syn lærere i dagens samfunn har på bruk av uteskole i matematikk, og hvordan lærere tror uteskole kan være med på å styrke elevers motivasjon. Jeg kom derfor frem til følgende problemstilling: Hva er læreres syn på uteskolematematikk og hvordan tror lærere dette kan være med på å styrke elevens motivasjon for faget? For å kunne besvare problemstillingen har oppgaven har basert seg på prinsipper fra mixed methods. To intervjuer er kombinert med en digital spørreundersøkelse. Kombinasjonen av kvalitativ og kvantitativ data gir studien et rikt datamateriell hvor man får et bredt bilde på temaet, samtidig som man kan gå i dybden. Studien har sett på bruken av uteskole i dagens samfunn, og viser til at 70 av 78 (90 %) respondenter har benyttet uteskole i matematikk. Masteroppgaven har også sett på læreres syn på bruken av uteskole i matematikkfaget. Lærere i studien har uttalt seg om fordeler og ulemper de ser ved bruk av uteskole som metode. I denne oppgaven ble det funnet at lærerne ser flest fordeler ved bruk av uteskole. Fordeler som ble nevnt handlet blant annet om konkretisering og praktiske øvelser, i tillegg til en annen læringsarena med mer aktivitet og samarbeid. Ulempene som har kommet frem handler i hovedsak om planlegging og organisering av uteskole. Elevers motivasjon har også vært et sentralt tema i denne studien. Resultatene viser til studiens informanter og de fleste respondentene mener elever blir mer motivert for matematikk ved bruk av uteskole, enn ved undervisning innenfor klasserommets fire vegger. En kan se flere likhetstrekk mellom faktorer som er med på å motivere elevene, og hva lærere ser på som fordeler ved uteskole.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLæreres syn på elevers motivasjon knyttet til uteskole i matematikkundervisning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record