Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordberg, Kari Hernæs
dc.contributor.authorVestnes, Maud Sørum
dc.contributor.authorBerg, Kristine
dc.date.accessioned2023-08-05T16:41:40Z
dc.date.available2023-08-05T16:41:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794223:55197332
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082749
dc.description.abstractDet overordnede temaet for denne masteroppgaven er pornografi. Oppgavens formål er å belyse hvordan ulike læremidler for ungdomstrinnet tar opp tematikken pornografi. For å imøtekomme oppgavens formål skal det også svares på hvordan de gitte læremidlene fremstiller pornoen som tema. For å kunne uttale seg om pornografiens omtale og fremstilling i læremidlene er vi nødt til å ha et solid teoretisk grunnlag å kunne se til. Oppgaven har tatt utgangspunkt i Michel Foucaults diskursteori, som ser på hvordan makt er med på å endre og opprettholde strukturer i samfunnet. Andre teoretikere som også har utviklet teorier som omhandler makt, og som vil være sentrale for vår oppgave, er Norman Fairclough og Jean Baudrillard. Fairclough er sentral innen retningen kritisk diskursanalyse, som vi har hentet inspirasjon fra i vår diskursanalyse. Baudrillard har utviklet teorier som spesifikt ser på hvordan vi blir påvirket av dagens mediesamfunn, og som på den måten gjør seg gjeldene for vår oppgave. To teoretiske begreper vi har brukt er seksuelle skript og generasjonell seksualitet, hvor vi har tatt utgangspunkt i Willy Pedersens fremstilling av disse. Disse er med på å bygge en forståelse av hvilke faktorer som spiller inn i den seksuelle kulturen samfunnet består av i dag. Oppgaven baserer seg også i stor grad på et vesentlig kunnskapsgrunnlag hva gjelder pornoens påvirkning på barn og unge. I tillegg fremlegges også et kunnskapsgrunnlag om feltet som omhandler undervisningen om kontroversielle, emosjonelle og sensitive temaer. Dette legges frem i oppgavens andre kapittel. Hensikten med denne oppgaven er å kunne gi et innblikk i hvilke læremidler man som underviser kan benytte seg av dersom man ønsker å ta pornoundervisningen i eget klasserom. I tillegg til dette er et annet vesentlig aspekt ved oppgaven å gi en innsikt i omfanget av disse ressursene, samtidig som vi ønsker å gi leseren et innblikk i ressursenes innhold. Oppgavens praksisbetydning i undervisningsfeltet er at den tilbyr et innblikk i et felt som tidligere kanskje ikke har blitt belyst i tilstrekkelig grad. Pornografi som undervisningstema blir ikke bare løftet frem som viktig, det gis også kjennskap til ulike læremidler underviseren kan benytte seg av på ungdomstrinnet. Metoden oppgaven baserer seg på er en diskursanalytisk fremgangsmåte, inspirert av kritisk diskursanalyse, der vi ser på hvordan noen diskurser om pornografi kommer til uttrykk gjennom de ulike læremidlene. Med dette kunne vi uttale oss om innholdet i de ulike læremidlene, og med det hvilke diskurser som blir fremmet i ressursene. Metoden ga også muligheten til å vende et kritisk blikk på avsenderen av de ulike læremidlene, samt de ulike fremstillingene av pornografi. Datamaterialet oppgaven består av kommer i form av analyser av seks utvalgte læremidler. Disse analysene trekker frem funnene fra de ulike ressursene, og fremstiller dermed hvilke diskurser som går igjen, og som belyses i det enkelte læremiddel. Disse funnene har så blitt brukt for å kunne se generelle trekk og mønstre som kom til syne. Ved å analytisk gå til verks på de seks læremidlene kom resultatene i form av fire sentrale diskurser som viste seg å gå igjen i læremidlene vi analyserte. Disse fire diskursene består av diskursen om pornoens påvirkning, diskursen om forventningspress og prestasjonsangst, diskursen om krenkende innhold i pornografien og diskursen om viktigheten av kritisk tenking i møtet med pornoen. Dette er oppgavens hovedfunn. I tillegg til disse hovedfunnene fant vi, ved hjelp av spørsmål vi stilte tekstene, elementer som var utelatt av ulike ressurser, påstander tekstene fremmet og vi har drøftet hvilke konsekvenser ulike fremstillinger av pornografi kan tenkes å ha på mottakeren.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePornoundervisning - En analyse av læremidler om porno for ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel