Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrøjd, Ylva
dc.contributor.authorDavidsen, Nora Lindahl
dc.date.accessioned2023-08-03T16:41:35Z
dc.date.available2023-08-03T16:41:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794200:55153510
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082539
dc.description.abstractDenne masteavhandlingen posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet barnelitteratur med et leserorientert litteraturteoretisk ståsted. Temaet for masteroppgaven er bildebok og kontroversielle temaer. Materialet som er valgt er bildeboka HERMAN Historier fra en udiagno(s)tisert oppvekst av Herman Flesvig og Erlend Loe, illustrert av Bård Sletvold Torkildsen. Oppgavens problemstilling er følgende: Hvordan belyses vanskelige temaer og det å være annerledes i den biografiske bildeboka HERMAN, og hvilke didaktiske muligheter og utfordringer skaper dette? For å kunne besvare problemstillingen tar jeg utgangspunkt i disse tre ulike forskningsspørsmålene: i. Hvordan uttrykker samspillet mellom verbaltekst og illustrasjon mening? ii. Hvem henvender boka seg til? iii. Hvordan brukes humor? Her vil jeg nærlese boka for å kunne svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene. Funnene fra analysen viser at boka formidler kontroversielle temaer gjennom forskjellige virkemidler og modaliteter. Humor formidler kontroversielle temaer på to forskjellige måter: humor som virkemiddel og humor i handlingene. For en barneleser vil humor i handlingene være den formen for humor som er lettest tilgjengelig. Når det kommer til de semiotiske systemene, er illustrasjonene i stor grad avhengig av verbalteksten for å formidle og opprettholde fremdriften gjennom boka. Dette er i stor grad påvirket av bokas episodiske fortellingsstruktur. Verbalteksten er det semiotiske systemet som også i størst grad formidler kontroversielle temaer. Det er gjennom verbalteksten disse temaene på mest direkte og konkrete måte blir formidlet, hvor illustrasjonene utvider og bekrefter det verbalteksten forteller. Boka henvender seg både til voksenleseren og barneleseren, hvor henvendelsene til barneleseren i flere situasjoner går på bekostning av henvendelsene til voksenleseren. For at en barneleser i størst grad skal bli en del av bokas ikonotekst stiller boka krav til en voksenperson som veileder. HERMAN kan brukes i en didaktisk sammenheng. Den kan fungere som en inngang til å arbeide med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Slik kan barn tilegne seg verktøy for å håndtere lignende situasjoner i eget liv. Ved å bruke boka i skolen vil eleven kunne tilegne seg kunnskap om form og kjennetegn ved en biografisk bildebok. Nøkkelord: bildebok, barnelitteratur, kontroversielle tema, nærlesing, HERMAN
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Jeg er visst litt mye": En undersøkelse om det å være annerledes i boka HERMAN: Historier fra en udiagnostisert hverdag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel