Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlvestad, Jorun Margrete
dc.contributor.authorKlevstad, Julian Gonzalez-Rubio
dc.date.accessioned2023-08-02T16:41:37Z
dc.date.available2023-08-02T16:41:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863282:54993899
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082407
dc.description.abstractBarnehagesektoren er i stadig endring, og med dette kommer ulike strategidokumenter. I denne mastergradsavhandlingen har jeg sett nærmere på hvordan strategidokumentene «Barnehager mot 2030. Strategi for barnehagekvalitet 2021-2030» og «Barnehagen for en ny tid. Nasjonal barnehagestrategi mot 2030» beskriver syn på kvalitet. Videre har jeg undersøkt sammenhenger mellom kvalitet og kompetanse i de nevnte strategidokumentene. I dette arbeidet har det teoretiske rammeverket blant annet vært basert på ulike kvalitetsdimensjoner. I barnehagene arbeides det med kvalitetsutvikling gjennom profesjonelle læringsfelleskap, derfor er dette også en del av det teoretiske rammeverket. Videre i det teoretiske rammeverket presenteres strategisk kompetanseutvikling, dette kan brukes som utgangspunkt for å heve kvaliteten i barnehagene. Gjennom å bruke kvalitativ innholdsanalyse som metode, har jeg samlet inn data, som etter hvert blir presentert gjennom iaktakelser. Iaktakelsene presenterer et utvalg data, som er basert på mine vurderinger av hva som er sentralt for å besvare problemstillingen. I analysen fremmes syn på kvalitet gjennom kvalitetsdimensjonene. Sammenhengene mellom kvalitet og kompetanse som er funnet i strategidokumentene, blir presentert i analysekapittelet. I kapitelet «drøfting av funn» blir det presentert funn gjort i analysen, hvor blant annet det fokuseres på hvordan strategidokumentene fremstiller ulike kompetansebehov. Basert på funnene gjort i analysen, presenteres ulike forklaringer på hvorfor strategien «Barnehager mot 2030. Strategi for barnehagekvalitet 2021-2030» ble erstattet av «Barnehagen for en ny tid. Nasjonal barnehagestrategi mot 2030» hele åtte år før den skulle utgå. Formålet med dette arbeidet har vært å belyse syn på kvalitet som fremstilles i strategidokumentene, for å undersøke hvordan dokumentene fremstiller kvaliteten i norske barnehager. Samtidig har det vært et mål å se hvordan strategidokumentene setter kvalitet i sammenheng med kompetanse. Av ulike funn presenteres blant annet hvordan strategidokumentenes syn på kvalitet omhandler barnas opplevelser og ansattes kompetanse. Av funn i sammenhengene mellom kvalitet og kompetanse, presenteres blant annet regjeringens ambisjoner om at alle barnehageansatte skal ha god og relevant kompetanse, og ambisjonene om flere barnehagelærere med mastergradsutdanning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKvalitet og kompetanseutvikling i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel