Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKacerja, Suela
dc.contributor.authorAlbhaisi, Maya M S
dc.date.accessioned2023-08-02T16:41:31Z
dc.date.available2023-08-02T16:41:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6834698:55200597
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082405
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke utfordringene flerspråklige elever møter i arbeidet med tekstoppgaver i matematikk, samt å identifisere hvilke ressurser de bruker for å overkomme disse utfordringene. Problemstillingen for oppgaven var formulert som følger: Hvilke utfordringer møter flerspråklige elever i arbeid med tekstoppgaver fra nasjonale prøver? Og hvilke ressurser bruker de i møte med disse oppgavene. Gjennom mitt forskningsarbeid med flerspråklige elever og deres arbeid med tekstoppgaver, har jeg funnet at disse elevene møter betydelige utfordringer i matematikk. Språklige utfordringer utgjør en stor del av problemene de står overfor. I tillegg er det en tendens til at elevene ikke benytter seg av egen erfaring og tidligere kompetanse fra dagliglivet når de arbeider med tekstoppgaver. en annen utfordring er manglende evne til å visualisere matematiske tekstoppgaver. Mine funn viser også at flerspråklige elever aktivt bruker ulike ressurser for å møte utfordringene. Disse ressursene inkluderer samarbeid med medelever, språklig støtte fra lærer og medelever, oppdeling av oppgaver, logisk tenkning og resonering, bruk av morsmålet og bruk av delspørsmål.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFlerspråklige elevers arbeid med tekstoppgaver i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel