Show simple item record

dc.contributor.advisorNielsen, Bettina
dc.contributor.authorIndahl, Kathrine
dc.date.accessioned2023-08-01T16:41:38Z
dc.date.available2023-08-01T16:41:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863282:54993890
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082220
dc.description.abstractFor å oppnå et godt og kvalitetssikret spesialpedagogisk arbeid i barnehagen, er det en forutsetning med personale med god kompetanse i det de skal gjøre. På landsbasis ser man det er økning med barn med ulike vedtak i barnehagene, og støttepedagogens rolle er mulig viktigere enn noen gang. I 2020 fikk nesten 9300 barn spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, noe som tilsvarer 3,4 prosent av barna. Det har vært en jevn økning i tallet på barn som får spesialpedagogisk hjelp de siste fem årene (Utdanningsdirektoratet, 2023). Med dette som inngang til studien, har ønsket om å kartlegge støttepedagogens sin spesialpedagogiske kompetanse tredd frem. Det at de som arbeider ute i praksisfeltet hver dag er med på å forme undersøkelsen, sees på som svært verdifullt. Mangel på spesialpedagogisk kompetanse hos personalet som jobber med barn som har ulike spesialpedagogiske behov, kan påvirke hvorvidt barn får den støtten de trenger i barnehagen. Dette kan stagnere barna sin utvikling og føre til at de ikke når de aldersspesifikke milepælene de skal. Derfor er det viktig å kartlegge den spesialpedagogiske kompetansen til støttepedagogene i barnehagen. Studien skal også se på sammenhengen mellom støttepedagogenes kompetanse og ulike faktorer ved deres arbeid i barnehagen. Blant annet antas det at det vil være en sammenheng mellom hvilken utdanning støttepedagogen innehar, og om de ut fra denne vil oppleve arbeidsoppgavene deres som utfordrende. Samtidig antas det at mer spesialpedagogisk kompetanse ville økt støttepedagogens opplevelse av trygghet i deres arbeid. Det antas også at organiseringen av støttepedaogens arbeidsdag, vil ha sammenheng med støttepedagogens inkludering i barnehagens faglige fellesskap. Undersøkelsens resultater tyder på at støttepedagogene opplever å inneha tilstrekkelig med spesialpedagogisk kompetanse til deres arbeidsoppgaver, og at deres utdanning har vært relevant for arbeidsoppgavene deres. Samtidig er det flere av deltakerne som svarer at de hadde opplevd å være tryggere i deres rolle i arbeidet om de hadde hatt mer spesialpedagogisk kompetanse. For å undersøke problemstillingen har det blitt valgt en kvantitativ forskningsmetode, med bruk at nettbasert spørreskjema. Resultatene viser også at deltakerne opplever at arbeidet deres krever at de lærer seg ny kunnskap og nye ferdigheter. Avslutningsvis i undersøkelsen viser resultatet at flesteparten av støttepedagogene ikke ser for seg å være i nåværende stilling om fem år.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSpesialpedagogisk kompetanse i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record