Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrøytlog, Jo Inge Johansen
dc.contributor.authorEskilt, Marie Ovidie
dc.date.accessioned2023-08-01T16:41:30Z
dc.date.available2023-08-01T16:41:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794206:55114562
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082218
dc.description.abstractForskning viser at elevers deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter er viktig for deres læring (Alexander, 2020). Alle elever har derimot ikke de samme forutsetningene for å delta i denne typen læringsaktiviteter. Det finnes en stille elevgruppe som av ulike årsaker trekker seg unna muntlige aktiviteter hvor det forventes at elevene uttrykker sin faglige forståelse på en utforskende måte. Disse elevene har til felles at de trenger ekstra støtte for å kunne delta i dialogbaserte læringsaktiviteter. Et skolefag der det nå forventes mer dialogbaserte læringsaktiviteter er matematikk, noe som fører til at både lærere og elever stilles overfor nye utfordringer. I denne masteroppgaven intervjuer jeg fire matematikklærere på ungdomstrinnet for å forske på erfaringer med de stille elevene og deres deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter i matematikk. Ved bruk av tematisk analyse av transkriberte intervjuer, identifiserte jeg hvordan lærere forstår og erfarer “stille elever” og “dialogbaserte læringsaktiviteter”, samt deres refleksjoner rundt hva som kan virke hemmende og fremmende for de stille elevenes deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter i matematikk. Resultatene viser at de stille elevene erfares av lærerne som en mangfoldig elevgruppe. Dette er et viktig funn fordi det å erfare forskjellighet og nyanser blant de stille elevene kan hevdes å være et uttrykk for at lærerne er bevisste på denne elevgruppen og “ser” de stille elevene. Eksempler på hvordan elevmangfoldet kommer til uttrykk er blant annet gjennom ulikheter i kunnskapsnivå og ulike varianter av unnvikelsesstrategier i situasjoner hvor det er risiko for å få muntlig oppmerksomhet i matematikkundervisningen. Videre viser resultatene at lærerne har noe ulike perspektiver på hva dialogbaserte læringsaktiviteter i matematikk handler om, men at lærerne deler en forståelse av slike dialoger som “mer enn bare prat”, og at målet er å skape muntlig refleksjon rundt temaet det jobbes med. Når det gjelder hva som kan fremme stille elevers deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter i matematikk, fremhever lærerne overordnet betydningen av et trygt klassemiljø og kvalitet i relasjoner. Når lærerne blir mer spesifikke på tiltak, trekker de frem viktigheten av å organisere læringsaktiviteter i mindre grupper og bruk av læringspartner. Et annet viktig funn når det gjelder hva som kan fremme stille elevers deltakelse er betydningen av bekreftelse i forkant av muntlighet. Ved å få bekreftet på forhånd at det muntlige bidraget er relevant og verdifullt, blir elevene tryggere og terskelen for å uttrykke seg muntlig blir lavere. Når det gjelder hva som kan hemme stille elevers deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter i matematikk, kommer det blant annet frem hvordan elever som er mer utagerende og tar større plass, virker å gjøre det vanskeligere for de stille elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUngdomsskolelæreres erfaringer med stille elever og deres deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel