Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKrogh, Cathrine
dc.contributor.authorSanne, Silje Marie Aamodt
dc.date.accessioned2023-07-28T16:41:40Z
dc.date.available2023-07-28T16:41:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794200:55171425
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081806
dc.description.abstractLesing er noe som preger hverdagen vår, både på skolen og i arbeidslivet. Det blir lest timeplaner, lekser, arbeidstider, aviser og bøker. Lesing er et stort tema, og et tema som krever avgrensinger før det kan skrives om. Her har jeg derfor tatt et valg om å fokusere på lesing, leselyst og lesemotivasjon, og hvordan skolebiblioteket påvirker de tre elementene. For å forske på dette, har jeg tatt utgangspunkt i problemstillingen og forskningsspørsmålet som følger: Hvordan påvirkes leseferdighetene til et utvalg åttendeklassinger av tilgangen på, og deres bruk av skolebiblioteket? Hvordan brukes skolebiblioteket til å øke elevenes leselyst og lesemotivasjon? Jeg valgte å undersøke problemstillingen og forskningsspørsmålet gjennom en spørreundersøkelse, sendt ut til et utvalg åttendeklassinger. Spørreundersøkelsen inneholdt tre sekvenser: bakgrunnsindikasjoner, lesing og skolebiblioteket. De to siste sekvensene var lengst, med 11 spørsmål hver. Den første sekvensen inneholdt kun tre spørsmål. Gjennom undersøkelsene fant jeg ut at mine respondenter stemte godt overens med resten av leseforskningen. Halvparten likte å lese, den andre halvparten likte det ikke. Samtidig likte 90% av respondentene å gå på biblioteket, og 15% av elevene som svarte at de ikke liker å lese, svarte at de liker å lese skjønnlitterære bøker senere i undersøkelsen. Det er noe med de skjønnlitterære bøkene, og biblioteket, som gir elevene mer leselyst enn de i utgangspunktet har. Respondentene mine uttrykte også et ønske om hjelp til å finne både leselyst og lesemotivasjon, helst gjennom anbefalinger fra oss voksne. Det er mye som kan skrives om lesing, leselyst og lesemotivasjon på skolebiblioteket, og jeg vil påstå at skolebiblioteket har en positiv innvirkning på alle tre momenter. Dette kommer også frem i undersøkelsene mine, der flere av elevene er mer positive til lesing når lesingen foregår på, eller i sammenheng, med biblioteket. Samtidig er det mye mer som kan forskes på innenfor samme tema, og det er derfor vanskelig å komme med et fasitsvar til hvordan skolebiblioteket påvirker leseferdighetene til elevene. Mine respondenter var derimot positivt innstilt til lesing på skolen, og særlig på skolebiblioteket.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Jeg får mer lyst til å lese når jeg går mellom alle de bøkene"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel