Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEnqvist-Jensen, Cecilie
dc.contributor.authorLund, Stina
dc.contributor.authorUggerud, Mia Christine
dc.date.accessioned2023-07-26T16:41:35Z
dc.date.available2023-07-26T16:41:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794206:55106485
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081506
dc.description.abstractDette er en kvalitativ intervjustudie som har som formål å få frem sentrale kjennetegn ved godt relasjonsarbeid i møte med elever som utfordrer, og viktige betingelser for at lærerne kan jobbe med å utvikle gode relasjoner til denne elevgruppen. Det er relevant å forstå hvordan lærerne selv opplever at deres kompetanse til å drive relasjonsarbeid med elever som utfordrer kan forvaltes og videreutvikles. Vi har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke betingelser påvirker lærerens pedagogiske handlingskompetanse i relasjonsarbeidet med elever som utfordrer i klasserommet? Vi har nærmet oss problemstillingen gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av fem lærere. Lærernes perspektiv legges til grunn for å besvare følgende tre forskningsspørsmål: 1) Hva slags kompetanse opplever lærerne at de har i relasjonsarbeidet med elever som utfordrer i klasserommet? 2) Hva slags støtte får lærerne i deres arbeid med relasjonen til elever som utfordrer i klasserommet? 3) Hva slags behov for støtte har lærerne i deres arbeid med relasjonen til elever som utfordrer i klasserommet? På bakgrunn av lærernes perspektiv og beskrivelser av sin praksis finner vi at deres individuelle relasjonskompetanse er en viktig betingelse i deres relasjonsarbeid. Likevel opplever de å komme til kort i noen elev-relasjoner. Dette indikerer at vi må se utover lærerens individuelle relasjonskompetanse for å forstå hvordan strukturelle betingelser påvirker lærernes kompetanse til å utøve godt relasjonsarbeid i møte med elevgruppens behov. Vi finner at profesjonsfellesskapet fungerer som en viktig betingelse i dette arbeidet, men at det finnes spenninger mellom profesjonsfellesskapets intensjon om at elever som utfordrer skal være et felles anliggende, og hvordan lærerne opplever dette i praksis. Videre finner vi at kollegaene er betydningsfulle støttespillere og sparringspartnere, og at de gjennom samarbeid hjelper hverandre til å finne gode løsninger for lærernes relasjonsarbeid. Slik fungerer kollegaene som en betingelse for lærernes pedagogiske handlingskompetanse. Avslutningsvis fremstår ledelsen som en sentral betingelse ved at de tilrettelegger for at lærerne kan utvikle sin kompetanse i fellesskapet, og ved å tilby lærerne emosjonell støtte i de hverdagslige møtene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHandlingskompetanse og relasjonsarbeid i møte med elever som utfordrer i klasserommet. En kvalitativ intervjustudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel