Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSveinung Nordstoga
dc.contributor.authorTollefsen, Siv Anita
dc.date.accessioned2023-07-26T16:41:34Z
dc.date.available2023-07-26T16:41:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794200:55213194
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081505
dc.description.abstractSammendrag Formålet med studien er å undersøke hvordan et utvalg tekster og tilhørende tekstoppgaver fra Aschehoug univers inviterer til elevers danningsprosess i norskfaget på 10. trinn. Studien søker å avdekke hvordan elevene kan utvikle sin dannelse gjennom arbeid med tekster og oppgaver, og hvordan dette kan bidra til å utvikle elevenes språkferdigheter og kritiske tenkning: På hvilken måte inviterer et utvalg tekster og tilhørende tekstoppgaver for 10. trinn fra Aschehoug univers til elevers danningsprosess i norskfaget? Bakgrunnen for forskningen er at danningsbegrepet har vært et høyaktuelt tema i norskdidaktisk pensumlitteratur og i skolens styringsdokumenter, men det har vært utfordrende å finne en klar og entydig definisjon av begrepet og hvordan man forstår det i skolen. Formålet med forskningen er å undersøke hvordan et utvalg tekster og tilhørende tekstoppgaver kan bidra til elevers danningsprosess i norskfaget på 10. trinn. Studien søker å avdekke hvordan elevene kan utvikle sin dannelse gjennom arbeid med tekster og oppgaver, og hvordan dette kan bidra til å utvikle elevenes språkferdigheter og kritiske tenkning.Det er brukt en kvalitativ forskningsmetode, nærmere bestemt tekstlig fortolkning og karakterisering av tekst, med en hermeneutisk tilnærming for å tolke og analysere dataene. Hovedfunnene i undersøkelsen er at tekster kan bidra til danning ved å tilby elevene muligheter til å reflektere over og utforske ulike temaer, verdier og perspektiver. Tekster som utfordrer elevenes forventninger og verdier kan være spesielt relevante for danningsutvikling. Tekster som er relevante for leserens liv og erfaringer, kan også bidra til danningsutvikling ved å gi elevene muligheter til å identifisere seg med og reflektere over ulike aspekter ved sin egen livssituasjon. Norskfaget kan være en viktig del av denne prosessen, både som et danningsfag og som et redskapsfag.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Dannelse gjennom litteratur» - En kvalitativ studie av danningsgrunnlaget i tekster og tilhørende tekstoppgaver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel