Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVeum, Aslaug
dc.contributor.authorBakås, Thea Karen
dc.date.accessioned2023-07-26T16:41:33Z
dc.date.available2023-07-26T16:41:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794200:55177543
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081504
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan innholdsreklame brukes som inngang til å styrke elevenes kritiske literacy?» I dag eksponeres elevene for enorme tekstmengde hver dag. Kritisk literacy, eller «Kritisk tilnærming til tekst» er i dag ett av seks kjerneelementer i norskfaget i LK 20. Kjerneelementene beskriver det som er det viktigste å lære i faget. I denne oppgaven vil jeg undersøke hvilke potensial for kritisk literacy som ligger i en innholdsreklame, samtidig som jeg ønsker å observere hvordan kritisk lesing foregår i klasserommet. Teksten jeg har valgt er en innholdsreklame laget for Circle K. Circle K-annonsen er en sakprosatekst som låner kjente sjangertrekk fra journalistiske tekster, og har det Weyergang, Roe og Ryen kaller en skjult agenda (Roe, et.al. 2018, s. 129). Teksten ble utgitt da landet vårt stod ovenfor en pandemi, og jeg valgte derfor å bruke annonsen fordi jeg allerede da så mange muligheter for å utfordre elever i kritisk lesing av teksten. Det teoretiske grunnlaget for denne oppgaven er kritisk literacy, kritisk diskursanalyse og tidligere klasseromstudier. Problemstillingen i denne oppgaven blir besvart med kvalitative metoder i to forskningstrinn. I forskningstrinn 1 gjør jeg en kritisk diskursanalyse av innholdsreklamen. Her er målet mitt å finne potensialet for kritisk lesing av annonsen. I forskningstrinn 2 bruker jeg en ikke-deltakende observasjon som metode for å undersøke hvordan kritisk literacy blir jobbet med i norske klasserom. Informanten i denne oppgaven er en ungdomsskolelærer som underviser på 10. trinn på en skole på Østlandet. Dagens læreplan vektlegger tydelig kritisk literacy. Kritisk literacy blir løftet frem i både fagplanene og i overordnet del av læreplanen. Derimot kommer det mindre tydelig frem hvordan temaet skal jobbes med i klasserommet. I teoridelen av denne oppgaven viser jeg til forskning som antyder at mange lærere føler seg utrygge i hvordan de på best mulig måte kan legge til rette for å utvikle elevenes kritiske literacy. Min analyse viser at læreren i stor grad utførte bekreftende lesing, og teksten ble derfor i mindre grad utfordret. Jeg vil derfor argumentere for at min studie kan støtte opp mot tidligere funn. Temaet er utrolig interessant, relevant og viktig, men vi lærere trenger mer kompetanse og veiledning til hvordan lykkes med det.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKunsten i å gi rom for kritisk lesing
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel