dc.contributor.advisor | Roaldsøy, Dan | |
dc.contributor.advisor | Ghaderi, Ali | |
dc.contributor.author | Krogstad, Markus Noah | |
dc.contributor.author | Jokerud, Eirik | |
dc.date.accessioned | 2023-07-25T16:41:34Z | |
dc.date.available | 2023-07-25T16:41:34Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6834698:55097310 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3081325 | |
dc.description.abstract | Masteroppgaven tar for seg sammenhengen mellom elevers prestasjoner på en diagnostisk test i brøk og elevers prestasjoner på standardiserte kartleggingsprøver. Problemstillingen er “hvilke sammenhenger kan vi finne mellom misoppfatninger i brøk og helhetlig matematisk kompetanse?”. Vi har gjennomført en diagnostisk test på 7. trinn. Vi undersøker om det er mulig å finne korrelasjon mellom misoppfatninger i brøk og andre temaer i matematikk. Gard Brekkes Misoppfatninger i brøk danner grunnlag for teori om misoppfatninger om brøker. Vi har også brukt Mogens Niss’ kompetansemodell for å se nærmere på hva man ønsker at elever skal oppnå. Vi bruker score på testene, og er ikke ute etter grundige svar eller dypere mening bak respondentenes besvarelser, og bruker derfor kvantitativ metode gjennom datainnsamling på kodeark. Vi tar i bruk flere funksjoner i Excel som lar oss representere data på ulike måter.
Undersøkelsen omfatter 73 respondenter på 7. trinn. Vi tar i bruk kartleggingsprøven som respondentene har besvart høsten 2022 for å sammenligne scoren fra kartleggingsprøven mot scoren deres på den diagnostiske testen. Vi finner noe korrelasjon mellom respondentenes besvarelser fra den diagnostiske testen og kartleggingsprøven. Noen av temaene fra kartleggingsprøven viser sterk korrelasjon, men andre temaer korrelerer i liten grad. Vi har forsøkt å finne korrelasjon mellom misoppfatningene i den diagnostiske testen, men her fant vi ikke store korrelasjoner. Vi finner forskjeller i svar fra respondentene på den diagnostiske testen i oppgavene hvor det finnes representasjoner og figurer. Det tyder på at det finnes korrelasjon mellom elever som scorer høyt på kartleggingsprøven, og de som ikke har misoppfatninger. Vi analyserer korrelasjonene nærmere for å forstå bakgrunnen for disse resultatene. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom misoppfatninger og helhetlig matematisk kompetanse | |
dc.type | Master thesis | |