Show simple item record

dc.contributor.advisorIms, Ingunn Indrebø
dc.contributor.authorSchanche, Emma
dc.date.accessioned2023-07-24T16:41:28Z
dc.date.available2023-07-24T16:41:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794200:55101803
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081149
dc.description.abstractMed en sosiolingvistisk tilnærming, er formålet med studien innsikt i ungdomsskoleelevers oppfatninger av egen og andres språkbruk sett i sammenheng med identitetsperspektivet. Med studien ønsker jeg å bidra med forskning som kan utdype elevenes perspektiver på språkbruk og hvilke erfaringer de har med språk som en markør for identitet og gruppetilhørighet, ved å svare på følgende problemstilling: Hvilke oppfatninger og erfaringer har ungdommer når det gjelder språk som identitetsmarkør i skolehverdagen? For å besvare problemstillingen utformet jeg et multi-metodisk forskningsdesign, der en sosialkonstruktivistisk posisjon står sterkt, mens analyse- og drøftingsarbeidet preges av et emisk perspektiv. Prosjektet ble gjennomført på tiendetrinn ved en ungdomsskole i Vestfold, der 94 informanter svarte på en spørreundersøkelse og ble observert både i friminutt og undervisning. Formålet med spørreskjemaet var å få innsikt i alle informantenes opplevelser og erfaringer med språkbruk på skolen, språk som markør for identitet og hvordan de ulike gruppene på skolen snakker. Observasjonen hjalp meg med å forstå eleverfaringene i en annen kontekst, og var viktig i den sammenheng at jeg fikk se hvordan elevene bruker språket i praksis. Deretter gjennomførte jeg fokusgruppeintervjuer, med et utvalg informanter fra tre forskjellige gjenger på skolen. Fokusgruppeintervjuene ga meg en dypere innsikt i informantenes oppfatninger og erfaringer med eget og medelevers språkbruk og identitetsoppfatninger på skolen. En slik multi-metode-studie med et stort datasett har vært med på å danne et helhetlig bilde av elevenes oppfatninger og erfaringer. Funn fra datamaterialet drøftet jeg i lys av teori og tidligere forskning om ungdomsspråk, registerdanning (Agha, 2005; 2007), identitetsforhandlinger (Mæhlum et al., 2008, s. 107), språk som identitetsmarkør, lingvistisk marked og kapital (Bourdieu, 1993, s. 78). Studien viser at samtlige av tiendeklassingene på en ungdomsskole i Vestfold opplever at språket spiller en rolle i fremstilling av den personlige identiteten og gruppeidentiteten. Elevenes erfaringer antyder at jo mer elevene har med hverandre å gjøre, jo mer likt snakker de også. Dessuten viste det seg at elevene opplever at venner og hva som oppfattes som status i det lingvistiske markedet har størst påvirkning på språkvalgene elevene tar. I tillegg viser elevene seg som språkkompetente i det de reflekterer over sitt språklige repertoar og registervariasjon. Dermed kan det være nyttig å understreke at å føle seg inkludert gjennom språket og være bevisst på egen språklig identitet, anses som et viktig tema i fremtidens skole (Utdanningsdirektoratet, 2019a).
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Språket mitt er viktig for å markere hvem jeg ønsker å være, og hvordan jeg blir oppfattet av andre»: En sosiolingvistisk studie av ungdomsskoleelevers oppfatning og erfaring med språk som en markør for identitet og gruppetilhørighet.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record