Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKversøy, Kjartan S.
dc.contributor.advisorWilhelmsen, Terese
dc.contributor.authorKruke, Elisabeth
dc.date.accessioned2023-07-22T16:42:10Z
dc.date.available2023-07-22T16:42:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863282:54993923
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080963
dc.description.abstractSAMMENDRAG Denne masteroppgaven baserer seg på aksjonsforskning sammen med tre kommunalt ansatte spesialpedagoger som har fått sin arbeidssituasjon endret. Temaet for oppgaven er spesialpedagogisk praksis og organisering i barnehagen. Målsettingen med prosjektet er å belyse faglig tilhørighet i et læringsfellesskap. Som et teoretisk rammeverk tar oppgaven utgangspunkt i menneskers virkelighetsforståelse i et sosialkonstruktivistisk ståsted, som vektlegger at læring skjer i interaksjon med andre mennesker (Wenger, 1998). Jeg har valgt et kvalitativt forskningsdesign med aksjonsforskning som metode. Bakteppet for prosjektet er sett ut fra et hermeneutisk perspektiv samtidig som inspirasjon er hentet fra Gadamers forforståelse på hvordan en tolker ulike tekster (Kleven & Hjardemaal, 2018). I dette prosjektet har spesialpedagogene deltatt i tre aksjoner i samarbeid med meg. Vi har benyttet konkrete verktøy for å belyse spesialpedagogenes refleksjoner og erfaringer. Spesialpedagogene har i den senere tid vært gjennom en pålagt omorganisering hvor de tidligere har vært ambulerende spesialpedagoger (begrepet beskrives tidlig i oppgaven) og er nå plassert ut i barnehager. Oppgaven baserer seg på fire funn. Hovedfunnet i dette prosjektet omhandler tilhørighet i et læringsfellesskap. De tre andre funnene favner om organisering av spesialpedagogers arbeidshverdag, ideer om veien videre samt erfaringer knyttet til aksjonsforskning. Arbeidssituasjonen til spesialpedagogene viser seg å romme en mangel av tilhørighet i et faglig fellesskap. I et større samfunnsperspektiv ser det ut til at spesialpedagogenes refleksjoner og erfaringer kan synliggjøre noen dilemmaer og utfordringer på det spesialpedagogiske feltet. Her menes den pågående debatten om hvordan spesialpedagogisk hjelp best mulig skal komme til nytte for enkeltbarnet og barnegruppen, i et inkluderende fellesskap i barnehagen. Denne forskningen er aktuell for å belyse spesialpedagogenes opplevelse i kjølvannet av ønsket endring fra nasjonale myndigheter. I melding til Stortinget (Meld. St. 6 2019-2020) står det at Regjeringen vil [...] «styrke det tverrfaglige samarbeidet og setter i gang et varig kompetanseløft på det spesialpedagogiske feltet» (Regjeringen.no) I oppgaven vises betydningen av hvordan den spesialpedagogiske praksisen kan organiseres og hvilke utfordringer det kan føre til for læringsfellesskapet og organisasjonsutviklingen. Utover i oppgaven drøftes hvordan organisering av spesialpedagogers rolle utøves, sett opp i mot aktuell tematikk, tidligere forskning og aktuell faglitteratur på hvordan spesialpedagogisk praksis bør organiseres.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleOrganisering av et spesialpedagogisk team - omorganisering og veien videre
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel