Kjønnslikestilling i lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet fra 1969 til 2022
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080956Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det overordnede temaet for denne oppgaven er bærekraftig utvikling med vekt på kjønnslikestilling. Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt om likestilling mellom kjønnene som tema i samfunnsfag. Det har jeg gjort ved å analysere forståelser av likestilling som kommer til uttrykk i lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Lærebøkene går helt tilbake til 1969 og frem til 2022. Derfor har jeg og sett på endringer over tid i lærebøkene når det kommer til forståelser av likestilling.
Forskning viser at læreboka fortsatt, i et digitalt samfunn, er særlig viktig i undervisningen. Noe som betyr at lærebøker har mye makt som setter føringer for elevers læring. Derfor tar denne oppgaven for seg den skrevne læreboka, med følgende problemstilling: Hvilke forståelser av likestilling mellom kjønnene kommer til uttrykk i lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet?
For å besvare problemstillingen har jeg gjort en kritisk diskursanalyse. Først gjennomgikk jeg alle bøkene for å se eksplisitt hvor begrepet likestilling blir nevnt og hva begrepet blir knyttet opp mot. Denne gjennomgangen viser at det er store variasjoner i de ulike bøkene over hvor mye plass de har viet til å snakke om likestilling. Den viser også at samtlige bøker ikke knytter likestilling opp mot bærekraftig utvikling. Videre gjennom analysen finner jeg flere ulike diskurser på likestilling; lov- og rettighetsdiskurs, politisk diskurs, arbeidslivsdiskurs, familielivsdiskurs, historisk diskurs og kulturell diskurs. Til slutt ser jeg og på endringer gjennom bøkene, i tråd med samtiden de er skrevet i. Her finner jeg ut at de tidligere bøkene gir uttrykk for at likestilling er viktig. Noe de senere bøkene gir mindre uttrykk for. Det kan virke som de nyeste bøkene tenker at likestilling allerede er oppnådd.