Hvordan erfarer ungdom at cannabis fremstilles i sosiale medier og hvordan erfarer de at det kan påvirke deres holdninger til cannabis?
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan ungdommer erfarer at cannabis fremstilles i sosiale medier og hvordan de erfarer at det kan påvirke deres holdninger til cannabis. Problemstillingen ble undersøkt med kvalitativ metode hvor jeg gjennomførte dybdeintervjuer med ungdommer fra to ulike videregående skoler i Telemark. Utvalget bestod av syv jenter på 16 år, som frivillig meldte sin deltakelse til prosjektet. Intervjuene ble gjennomført i januar 2023 og dataene ble tematisk analysert.
Resultatene fra min undersøkelse viser til at ungdommene jeg intervjuet hadde ulike erfaringer og meninger om hvordan cannabis ble fremstilt i sosiale medier, og hvordan dette kunne påvirke deres holdninger til rusmiddelet. Ungdommene i undersøkelsen fortalte om at deres holdninger til cannabis hadde endret seg fra å være negative før de begynte å bruke sosiale medier til å gradvis bli mer positive etter hvert som de opprettet brukerkontoer og ble mer aktive på sosiale medier. Jeg avdekket at ungdommene erfarte at cannabis ble fremstilt som et rusmiddel som var ufarlig, underholdende, stressreduserende og helseskadelig. Ungdommene beskrev også at de ofte så venner, bekjente, jevnaldrende og kjendiser som brukte cannabis over sosiale medier og deres erfaringer var at det bidro til å normalisere cannabisbruk. Ungdommenes holdninger til cannabis var under konstant endring, men sosiale medier kunne være en medvirkende årsak til at ungdommenes holdninger til cannabis ble påvirket. Et større sosiale nettverk og andres synlige cannabisbruk og over sosiale medier kan føre til normalisering og økt aksept for cannabisbruk.
Avslutningsvis har jeg diskutert resultatene fra studien Bronfenbrenners bioøkologiske modell hvor jeg har sett på hvordan sosiale medier kan påvirke ungdommers holdninger til cannabis og knyttet dette opp mot hvordan holdninger dannes og typiske utviklingstrekk hos ungdom som identitetsutvikling og konformitet. Ungdommers erfaringer med hvordan sosiale medier kan påvirke deres holdninger til cannabis er et samspill mellom individets psykologiske egenskaper som selvbilde, sårbarhet og ønsket sosial status, men også sosiale normer i nærmiljøet og innad i vennegjengen. Det komplekse samspillet mellom disse faktorene må tas i betraktning når man vurderer hvordan ungdommer erfarer at sosiale medier påvirker deres holdninger til cannabis.