Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorgersen, Glenn-Egil 
dc.contributor.authorBrenna, Liv Reisjå
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:53Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794206:55219416
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080791
dc.description.abstractFlere studier fra senere tid viser at skole-hjem samarbeid har fått en større rolle i barnas skoleløp og er en viktig faktor til at barn gjør det bra på skolen (Bæck. 2019). Selv om forskningen viser til dette, er det allikevel ikke like opplagt hva dette kan innebære i praksis. Det er flere faktorer i skole-hjem samarbeidet som kan være krevende og som kan skape usikkerhet i relasjonen. Et eksempel på dette er utvikling av sosial kompetanse hos elevene, hvem er det som har ansvaret for det? I denne masteroppgaven intervjuer jeg fem lærere og fire foreldre om den usynlige ansvarsgrensen i skole-hjem samarbeidet. Intervjuene tar for seg deres erfaringer og meninger om ansvarsgrensen i skole-hjem samarbeidet og hvilken betydning denne grensen har for relasjonen. For å undersøke dette har jeg valgt å bruke tematisk analyse av transkriberte intervjuer, hvor jeg blant annet identifiserer de faktorene jeg finner viktigst i skole-hjem samarbeid basert på funnene, og hvordan informantene begrunner for sine meninger og erfaringer som handler om ansvarsgrenser i relasjonen. Ansvar, skolekultur, forventinger/behov og makt, er essensielle i masteroppgaven og vil være en rødtråd gjennom hele arbeidet. Deretter ser jeg etter sammenhenger både med ulikheter og likheter på svarene hos både lærerinformantene og foreldreinformantene for å se om det mulig å finne den usynlige ansvarsgrensen i relasjonen skole-hjem. Resultatene av funnene viste blant annet at informantene identifiserte at det var vanskelig å skille mellom rollene i skole-hjem samarbeidet og at det var utfordrende å gi et klart svar på hvem som hadde ansvar for hva. Overordnet viser analysen blant annet at det er et spenningsfelt mellom erfaringer og styringsdokumentene. Spesifikt handler dette om at styringsdokumentene har åpne tolkninger av ansvarsgrenser noe som gjør at det skaper mer usikkerhet enn hva det er til hjelp viser det seg ut ifra erfaringene til informantene. Samtidig er informantene enige om at relasjonen skal være til stede for barnets beste. Studien viser at en grense endrer seg ved flere faktorer som spiller inn i skole-hjem samarbeidet. Sett fra studien så er en grense ikke enten eller, noe som viser tydelig at grenser i skole-hjem samarbeidet må prioriteres for at relasjon mellom skole og hjem skal bli optimal for begge parter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDen usynlige ansvarsgrensen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel