Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRosland, Kristine Toft
dc.contributor.authorAasland, Guro
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:52Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794216:55229856
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080790
dc.description.abstractI denne oppgaven ser jeg på hvordan lærere kan legge til rette for å skape et inkluderende klasserom for elever med bakgrunn i Jehovas vitner, samt hvilke utfordringer de kan møte på i skolen og i undervisningssammenheng. Skolen er mangfoldig og det er lærerens oppgave å ta hensyn til dette, samt den enkelte eleven når det kommer til undervisningssammenheng. For å møte elevene på best mulig måte er det nødvendig at lærere har god kunnskap og forståelse når det gjelder elevenes tro og livssyn, deres bakgrunn og hvilke behov den enkelte elev har. Når man skal skape et inkluderende læringsmiljø i skolen er det nødvendig at mangfoldet anerkjennes og ansees som en ressurs, og at hver enkelt elev blir inkludert på et likeverdig plan som andre elever hvor man blir møtt med respekt, aksept og forståelse. Anerkjennelse er et iboende behov hos alle mennesker, og er en betingelse for utviklingen av personlig identitet. I skolen inngår elever og lærere i et sosialt fellesskap, som gir rom for anerkjennende samhandling. I elevers utvikling av seg selv og identitet, inngår lærere som viktige personer hvor deres handlinger og væremåte vil være av stor betydning. For å kunne anerkjenne elevene må man være trygg i seg selv og i rollen som lærer. Opplevelse av anerkjennelse er svært viktig, ettersom mangel på anerkjennelse kan oppleves som krenkelse og kan virke negativt på en persons identitet. Gjennom kvalitativt intervju og teori vil lærerens rolle bli belyst, da med fokus på faglige og sosiale utfordringer som elever med bakgrunn i Jehovas vitner kan møte på i skolen. Funn fra intervjuene sier at informantene er opptatt av å inkludere hele elevgruppen, og å legge til rette på best mulig måte. De trekker frem relasjon og dialog som spesielt viktige faktorer, og mener at dette er vesentlig for i møte med elever av Jehovas vitner og deres foreldre. God lærer-elev relasjon, et godt foreldresamarbeid, tillit, trygghet og anerkjennelse er viktig når det gjelder barn med bakgrunn i Jehovas vitners opplevelse av skolen og deres følelse av tilhørighet. Mange utfordringer i skolen kan trolig unngås ved at lærere har nødvendig og tilstrekkelig kunnskap, at elevene opplever et godt læringsmiljø, trygghet og anerkjennelse, og at de møtes med respekt, aksept og forståelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleElever av Jehovas vitner i klasserommet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel