Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWåle, Åshild Viken
dc.contributor.authorHvidsten, Ida Kristine
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:49Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794206:55229688
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080788
dc.description.abstractDenne studien har sitt utspring fra to områder: * Ungdata gjennomfører hvert år en omfattende spørreundersøkelse der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det. De siste ti årene har undersøkelsen vist en stadig økning av psykiske plager, spesielt blant jenter på ungdomstrinnet. Et av områdene disse jentene opplever mye press på, er presset om å se bra ut eller ha en fin kropp (Bakken, 2022). Funn fra forskning (Perloff, 2014) viser til at sosiale medier i stor grad bidrar til dette presset. * Med fagfornyelsen ble det i overordnet del innført tre tverrfaglige temaer, hvorav det ene er folkehelse og livsmestring. Temaet har som formål å gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse (Utdanningsdirektoratet, 2020). Med bakgrunn i disse to områdene, ser denne studien på hvordan kvinnelige influencere på Instagram kan bidra til opplevd kroppspress hos unge jenter, samt hvordan skolen, gjennom temaet folkehelse og livsmestring, kan arbeide forebyggende mot dette presset. Gjennom multimodal analyse og intervjuer av fire lærere gis det et innblikk i påvirkningskraften til kvinnelige influencere, ulike faktorer som kan bidra til kroppspress, og hvordan fire ulike lærere bruker temaet folkehelse og livsmestring, i sin undervisning, da med fokuset rettet mot forebygging av kroppspress. Studiens resultater viser at sosiale medier i stor grad fremstiller lettkledde idealkropper, og at dette kan påvirke unge jenters psykiske helse. En tematisk analyse av intervjuene indikerer at lærerne mener at sosiale medier har en stor påvirkning på elevene, men at det også er andre faktorer som bidrar. Det pekes deretter på hvordan kroppspress kommer til uttrykk i skolehverdagen. Videre viser resultatene at lærerne, i ulik grad, arbeider forebyggende ved hjelp av folkehelse og livsmestring, men det oppleves spenninger knyttet til det tverrfaglige arbeidet. Utfordringer i form av tidspress og følelsen av å selv ikke strekke til er de mest fremtredende, sammen med et savn om at andre instanser må inkluderes dersom man ønsker å snu den negative trenden.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUnge jenter, kroppspress og skolens bidrag til forebygging
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel